لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

ناتو: نیرو های افغان بیشتر باید نقش تهاجمی داشته باشند


در حالیکه ماموریت رزمی ناتو در افغانستان بطور رسمی آن پایان یافته است و صرف حدود چند هزار نظامی خارجی در این کشور باقی مانده اند، مسوولیت امنیتی را برای تامین ثبات اردو و پولیس ملی افغانستان به عهده گرفته اند. نیروهای ایتلاف بین المللی می خواهند از این ظرفیت ها بطور موثر تر آن استفاده کنند.

مشاوران ناتو می گویند، نیروهای امنیتی افغانستان باید کمتر در داخل پوسته ها و حالت دفاعی قرار داشته، بیشتر فعالیت های تهاجمی را انجام دهند و این گام برای سرکوب شورش های در حال افزایش در افغانستان، یک تغییر تکتیکی کلیدی خواهد بود.

جنرال ویلسن شوفنر (Wilson Shoffner) سخنگوی ماموریت آموزشی پیمان ناتو در افغانستان یا "حمایت قاطع" به آژانس خبری رویترز گفته است:
"افغان ها تعداد زیاد عساکر در پوسته های خود دارند و یک ضرب المثل نظامی کهن می گوید، زمانیکه شما از همه جا دفاع می کنید، در حقیقت از هیچ جا دفاع نمی کنید و این در مورد نیروهای افغان صدق می کند."

براساس گزارش آژانس خبری رویترز، می توان نخستین نشانه های تغییر تکتیک دفاعی به تهاجمی را هم مشاهده کرد. در چند هفتهء اخیر برخی قطعات نیروهای امنیتی افغانستان پوسته های متعدد را در مناطق مورد منازعه در هلمند ترک کرده اند.

مقامات می گویند این حرکت به آنها اجازه می دهد تا نیروهای را برای حملات تازه بر پایگاه های شورشیان، تقویت کنند.

جنرال مراد علی مراد قوماندان نیروهای زمینی افغانستان گفته است:

"ما تصمیم گرفتیمتا نیروهای خودرا از حالت دفاعی خارج ساخته و آنها را برای یک نقش تهاجمی در سال آینده آماده سازیم."

جنرال مراد علی مراد می گوید که به خاطر آماده ساختن نیروها را برای عملیات بهاری، آنها بطور جدی آموزش یافته و با تجهیزات بهتر مجهز ساخته خواهند شد.

به نوشته آژانس خبری رویترز، باو صف آنکه پوسته ها برای دشمن یک هدف را مشخص می کند، اما با آنهم از پوسته ها نسبت به عملیات های متحرک ساده تر می توان دفاع کرد که برای آن حمایت لوژستیکی و هوایی نیاز است که اکثراً از توانایی منابع افغان خارج می باشد.

جنرال ویلسن شوفنر (Wilson Shoffner) سخنگوی ماموریت آموزشی ناتو گفته است، سیاست ها نیز می تواند این تغییر پالیسی نظامی را دشوار سازد.

جنرال ویلسن شوفنر می گوید:

"اگر شما قوماندان پولیس محلی و یا بزرگ محل باشید، به هر تعدادی که ممکن باشد خواستار پوسته ها در منطقهء تان خواهید بود که در تضاد با خواست نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد که می خواهند تعداد این پوسته ها را کاهش دهند."

آژانس خبری رویترز بطور نمونه می نویسد، یک کندک اردوی ملی افغانستان در جنوب کابل برای تامین امنیت شاهراه کابل لوگر پوسته های را افراز کرده است که به گفتهء محمد ریا خرم قوماندان این کندک بیش از 500 عسکر در این پوسته ها توظیف شده اند و یک دلگی کوچک که با اسلحهء سنگین مجهز است عملیات متحرک را انجام می دهد. ریا خرم می گوید:

"ما برای جلوگیری از طالبان باید پوسته ها را حفظ کنیم، چون اگر از پوسته خارج شویم، آن مناطق را طالبان اشغال خواهد کرد."

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG