لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

د افغانستان بانک کمپاین آگاهی دهی خدمات پولی موبایل را آغاز کرد


د افغانستان بانک کمپاین آگاهی دهی دو روزه را در مورد خدمات پولی از طریق موبایل یا "ام پیسه" به کمک مالی اداره انکشاف بین المللی امریکا آغاز کرد.

استفاده کننده گان این خدمات می توانند به گونه مصون و سریع به خدمات پولی در نقاط دور دست از کشور دسترسی داشته باشند.

خلیل صدیق رئیس د افغانستان بانک روز دو شنبه در نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که خدمات انتقال پول از یک شخص به شخصی دیگر، انتقال معاشات، پرداخت بل برق و ازدیاد کریدت از مواردی اند که شامل خدمات پولی از طریق موبایل میشوند.

به گفته وی، استفاده از ام پیسه بخش از حکومتداری الکترونیکی است که در کاهش فساد اداری در افغانستان کمک می کند:

" خدمات پولی از طریق موبایل میتواند نقش بارز را در ایجاد شفافیت در معاملات مالی و کاهش فساد داشته باشد. "

بر اساس امار د افغانستان بانک، اکنون 225 هزار مشترک از خدمات ام پیسه استفاده میکنند و در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون معامله به ارزش 2.1 میلیارد افغانی از این طریق صورت گرفته است.

در افغانستان خدمات بانکی انکشاف نموده اما به طور کلی نیازمندی مردم تا هنوز رفع نگردیده و مردم به آسانی و در فاصله کوتاه به بانک ها دسترسی ندارند از همینرو استفاده از خدمات ام پیسه میتواند دسترسی مردم به خدمات پولی را آسان کند.

در همین حال ایمل مرجان معین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که تلاش دارند تا خدمات پولی از طریق موبایل را در سراسر کشور گسترش دهند.

به گفته وی، در سه سال اخیر خدمات پولی از طریق موبایل سیر صعودی داشته است:

" ما میخواهیم که خدمات ما به شخص برسد قبلاً خدمات در سطح منطقه یا قشر خاص بود و موبایل بهترین وسیله برای رساندن خدمات ما به شخص است. "

عدم آگاهی لازم، نبود اعتماد و عدم یک سیستم همه شمول از چالش های فرا روی گسترش خدمات ام پیسه در افغانستان گفته شده است.

ریاست جمهوری نیز بر حمایت اش از خدمات ام پیسه تاکید دارد.

نرگس نهان رئیس واحد انسجام پالیسی ریاست جمهوری می گوید که تا چند ماه دیگر آنان انتقال معاشات مامورین وزارت های داخله، معارف و کار امور اجتماعی را از طریق خدمات ام پیسه آغاز می کنند.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان در حال حاضر 90 درصد از مردم این کشور به تلیفون های موبایل دسترسی دارند.

خدمات پولی از طریق موبایل برای اولین بار در سال 2007 در افغانستان فعال شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG