لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

خوشبینی ها در مورد نتایج چهارمین نشست چهار جانبۀ صلح


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

کابل فردا میزان چهارمین دور نشست چهار جانبه در رابطه به صلح است، نشستی که حکومت افغانستان و شورای ملی باور دارند که دستآورد خوبی برای آغاز گفتگوهای مستقیم حکومت با طالبان خواهد داشت.

ریاست اجرائیه می گوید، نماینده گان افغانستان، امریکا، چین و پاکستان با اشتراک در این نشست که در کابل برگزار می گردد، زمان و چگونگی گفتگوهای مستقیم صلح با طالبان را روشن می سازند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پس از این دور نشست چهار جانبه، گفتگوهای مستقیم حکومت با طالبان آغاز خواهد شد.

وی گفت:

"قرار است نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل برگزار گردد. افغانستان انتظار دارد تا در این نشست آخرین نقشه راه رسیدن به صلح تعیین گردد و زمان و مکان گفتگوهای مستقیم صلح افغانستان با طالبان مشخص گردد. به تعقیب این جلسه، اولین نشست مستقیم برگزار می شود و توقع داریم که به نتیجه لازم برسیم."

نماینده گان افغانستان، امریکا، چین و پاکستان پیش از این دو بار در اسلام آباد و یک بار در کابل نشست های چهار جانبه برگزار کرده اند و در سومین نشستی که در اسلام برگزار شد، نماینده گان این کشورها روی چگونگی میکانیزم صلح به نتیجه رسیدند.

این نشست های چهار جانبه پس از آن در سال روان میلادی به منظور آغاز گفتگوهای صلح با طالبان برگزار شد که پیش از این و پس از اولین دور گفتگوهای صلح، این روند متوقف شد.

با این همه محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان، برگزاری چهارمین دور نشست چهار جانبه را مهم می داند.

وی افزود:

"ما به نتایج این نشست امیدوار هستیم. انشال الله تمام ملت افغانستان این صلاحیت را به رئیس جمهور و رئیس اجرائیه داده بودند و سه بار مجلس شده و نتیجه آن همین شد که فردا بخیر این نشست در کابل برگزار گردد. با برگزاری این نشست موقع فراهم خواهد شد تا با مخالفین مسلح نظام روی در روی گفتگو کنیم."

هر چند نماینده گان طالبان در سه دور نشست های چهار جانبه حضور نداشته اند، اما این گروه دیدارهای رو در روی نماینده گان اش را با فعالان مدنی و چهره های سیاسی در نشستی که از سوی سازمان غیر دولتی پگواش برگزار شده بود، تائید کرده است.

حکمت الله اعظمی یکی از محققان مرکز مطالعات صلح و جنگ، به این باور است که با توجه به چالش های موجود، تنها سه و یا چهار دور نشست های چهار جانبه منتج به آغاز گفتگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان نخواهد شد.

وی گفت:

"امیدها وجود دارند که این نشست ها منتج به انجام گفتگوهای صلح گردد، اما برخی از پرسش هایی که به نظر من مهم است این است که گفتگوهای صلح در کجا برگزار می گردد و طرف گفتگوها کی ها هستند زیرا پاکستان همواره نگرانی دارد که اگر این گفتگوها در دیگر کشور برگزار گردد به زیان این کشور است و حکومت افغانستان بر عکس همواره در تلاش این بوده است که این گفتگوها در پاکستان نه بلکه در کشور سومی برگزار گردد."

پیش از این همکاری صادقانه پاکستان برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان با شک و تردید های همراه بوده است، اما مقام های این کشور پیوسته گفته اند که افغانستان را در پیشبرد این روند همکاری می کنند.

از سوی دیگر هر چند حکومت افغانستان تأمین صلح را در کشور از اولویت هایش می گوید، اما به باور بسیاری ها جنگ روان و چالش های سیاسی در کشور، این روند را به چالش کشیده است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG