لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

دو جنرال ارشد امریکا و پاکستان در مورد صلح افغانستان صحبت کردند


قوماندان نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان با لوی درستیز پاکستان در بارۀ پروسۀ صلح افغانستان صحبت کرده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که جنرال جان اف کمپبل در دیدار خدا حافظی با جنرال راحیل شریف در مورد چگونگی پیشبرد پروسۀ صلح افغانستان صحبت کردند.

دورۀ کار جنرال کمپبل در افغانستان به پایان رسیده است.

جزییات بیشتر در مورد صحبت این دو مقام ارشد نظامی در مورد صلح افغانستان ارایه نشده است.

هم امریکا و هم پاکستان در گفتگوهای روان در مورد برقراری صلح افغانستان سهیم‌اند.

قرار است چهارمین نشست چهار جانبه به اشتراک نماینده گان از افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در بیست و سوم ماه فبروری برابر با چهارم ماه حوت در کابل برگزار شود.

در نشست سوم که در اسلام آباد انجام شد، طرف‌ها روی نقشه راه صلح به توافق رسیدند و همچنان گفتند که تا پایان ماه فبروری تاریخ گفتگوهای مستقیم صلح میان نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان تعیین خواهد شد.

خواست اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از گروه‌های شورشی در افغانستان این است:

" از تمامی گروهای طالبان، حزب اسلامی به رهبری حکمتیار و دیگر مخالفین می‌خواهم که بیاید و با کاروان صلح یکجا شوید هر آن گروه مخالف که با ما با صلح آشتی زنده گی می‌کند آغوش ما باز است و از آن استقبال می‌کنیم آن روز دور نیست که آفتاب صلح ثبات انشاالله طلوع کند و افغانستان از احتیاجات دیگران خلاصی یابد. "

آقای غنی ایجاد نقشه راه را برای رسیدن به صلح یک فرصت خوب خوانده ولی تاکید کرده که در هر نوع گفتگو باید به قانون اساسی افغانستان ارج گذاشته شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت افغانستان هم به تازگی از گروه‌های شورشی خواست که از طریق جنگ به جایی نمی‌رسند، از جنگ دست بکشند و به میز مذاکره صلح حاضر شوند.

چقدر ممکن است که حکومت افغانستان و طالبان رو در رو با هم مذاکره کنند.

ایاز وزیر سفیر پیشین پاکستان در کابل در صحبت با رادیو مشال به این باور است:

" آنان گفته‌اند در بیست و سوم ماه فبروری در کابل دیدار می‌کنند. ازین معلوم می‌شود که موانع باقی مانده است مخصوصاً میان افغانستان و پاکستان. اما خدا کند حرف‌های من غلط ثابت شود و نشست کابل سبب گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان شود. "

اما، طالبان که اکنون به چند دسته تقسیم شده‌اند، در نشست‌های چهارجانبه در اسلام آباد و کابل حضور نداشته‌اند و روشن هم نیست که با چی شرایطی به میز مذاکرات صلح حاضر خواهند شد و کی از آن‌ها نماینده گی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG