لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

قوای هوایی افغان با طیارات جنگی جدید، گام های بزرگ بر خواهد داشت


روزنامۀ واشنگتن پُست می نویسد قوای هوایی افغانستان با داخل کردن طیاره هایA-29 Super Tucano در جنگ، امسال یک گام بزرگی خواهد برداشت. این طیاره از سوی امریکا برای افغانستان خریداری شده تا نیروهای افغان در پرتاب بمب در میدان جنگ از آن کار بگیرند.

روزنامۀ واشنگتن پُست می نویسد که در گزارش اخیر ملل متحد آمده است که تلفات ملکی از سوی نیروهای هوایی افغان از نیمۀ اول سال گذشته تا نیمۀ دوم آن هشت برابر افزایش یافته است.

ملل متحد در شش ماه اول سال گذشتۀ میلادی کشته شدن 5 غیرنظامی و زخمی شدن 23 نفر دیگر آنها توسط قوای هوایی افغان را ثبت و راجستر کرده است. و در شش ماه اخیر کشته شدن 41 غیرنظامی و زخمی شدن 57 هفت نفر دیگر از سوی این نیروها توسط ملل متحد تائید شده است.

در گزارش ملل متحد آمده است که تلف شدن اطفال در عملیات هوایی سال گذشتۀ نیروهای افغان و ایتلافی 69 فیصد افزایش داشت. در این عملیات 36 طفل کشته و 55 تن دیگر آنها زخمی شده اند.

گزارش ملل متحد می گوید هرچند نیروهای افغان نسبت به قوای ایتلاف عملیات هوایی بسیار کم دارند ولی بازهم از جملۀ این 91 طفل 49 تن آنها از سوی نیروهای هوایی افغان کشته یا زخمی شده اند.

ملل متحد ابراز نگرانی کرده میگوید در حالیکه نیروهای هوایی افغان طیاره های جدید را امسال در محاربه داخل می سازد امکان دارد چنین تلفات ملکی افزایش یابد.

در گزارش ملل متحد آمده است که سال گذشته تلفات ملکی در نتیجۀ عملیات هوایی در افغانستان در مجموع هشت فیصد افزایش داشت. در این عملیات 149 نفر کشته و 147 نفر دیگر زخمی شدند.

رادیو آزادی با جنرال عبدالوهاب قوماندان نیروهای هوایی افغان تماس گرفت ولی او از ابراز نظر خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG