لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

شاهراه شبرغان - مزارشریف با چالش های امنیتی روبرو شده است


شاهراه شبرغان مزارشریف که ولایات شمال افغانستان را با خلیج فارس و کشور های آسیایی میانه از طریق بندر تجارتی آقینه وصل مینماید در این اواخر با چالش های امنیتی روبرو شده است.

لطف الله عزیزی والی جوزجان در یک نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت که شورشیان طالب تلاش دارند تا این مسیر را نا امن ساخته و راه را به روی رفت و آمد وسایط تجارتی و مسافرین بند بسازد.

والی جوزجان همچنان علاوه کرد که ولسوالی آقچه بیشتر نا امن شده و در اطراف این ولسوالی طالبان حضور گسترده دارند و این ولسوالی بستر خوبی برای قطع کردن راه مواصلاتی 3 ولایت فاریاب، جوزجان و سرپل است.

وی به ادامه گفت: " ولسوالی آقچه در نزدیکی شاهراه قرار دارد و مخالفین کوشش میکنند تا با یافتن جایگاه و یا قرار گاه در این محل بتوانند شاهراه عمومی را برای مردم 3 ولایت قطع نمایند. "

والی جوزجان افزود این راه تنها برای ولایت جوزجان مربوط نیست بلکه به دو ولایت دیگر هم مربوط می باشد.

با آنهم والی جوزجان می گوید به نسبت تلاش های نیروهای امنیتی تا اکنون مخالفین نتوانستند شاهراه عمومی را مسدود بسازند و این راه فعلاً برای رفت و آمد مردم باز است.

اما تلاش جدی موجود است که احتمال دارد این راه را مسدود سازند:
" خوشبختانه همه روزه پولیس شاهراه ما امنیت را در راه تامین می کنند و اطمنان می دهیم که هرکس رفت و آمد کرده می توانند اما دشمن تلاش جدی دارد. "

خبر احتمال مسدود شدن راه شبرغان مزارشریف از سوی مقامات محلی جوزجان در حالی بگوش میرسد که اسدالله بهرامی یک متنفذ قومی آقچه در یک گرد همایی وسیع مردم شبرغان به نماینده گی از ولسوالی های پنجگانه آقچه گفت :
" جنگ در آقچه است، طالب در آقچه است، جنجال در آقچه است. مگر دولت هیچ توجه ندارد. مردم آقچه به بازسای جدی ضرورت دارند. ولی از همه اول تر به امنیت ضرورت داریم. "

مقامات محلی در ولایت جوزجان در حالی از تلاش و عملی ساختن برنامه مسدود ساختن شاهراه شبرغان مزارشریف از سوی شورشیان خبر می دهند که از 3 روز به این طرف ولسوالی قوش تیپه این ولایت شاهد جنگ شدید بین نیرو های امنیتی و شورشیان است.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG