لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

مظاهره کننده ها در کابل اعمال گروه های تروریستی را تقبیح کردند


اتحادیه جوانان احمد شاه بابا مینه شهر کابل با راه اندازی مظاهره عامل کشتن هزاران فرد ملکی طالبان مسلح را عنوان کردند و از سازمان ملل متحد خواهان جلوگیری اعمال این گروه شدند.

آنان تلاش های نیروهای امنیتی افغانستان علیه مخالفین مسلح را ستایش نموده و حمایت شان را از آنان اعلام کردند.

مظاهره کننده گان که تعداد شان به ده ها تن می رسید روز چهارشنبه با سر دادن شعار ها اعمال طالبان مسلح و گروه های تروریستی در افغانستان را تقبیح کردند.

این مظاهره کننده گان قطعنامه یی را نیز صادر کردند و در بخشی از این قطعنامه که توسط رحمن الله سالارزی سخنگوی این اتحادیه بخوانش گرفته شد چنین آمده است:

"خواست ما از جامعه جهانی و حکومت افغانستان این است که عامل اصلی کشته شدن افراد ملکی در کشور طالبان است و باید از فعالیت و کارکرد های آنان جلوگیری و ریشه شان از بین برده شود و جامعه جهانی باید در زمینه تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی کمک کند و به تعهدات شان عمل کنند."

مظاهره کننده گان افزودند که طالبان مسلح، داعش یا گروه دولت اسلامی و برخی گروه های مسلح دیگر در بیرون از افغانستان تمویل و آموزش داده شده و به این کشور به هدف انجام اعمال تخریبی فرستاده می شوند.

این در حالیست که سازمان ملل متحد در گزارش تازه اش گفت که در سال گذشته میلادی بیش از سه هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و بیش از هفت هزار دیگر مجروح شده اند.

در این گزارش طالبان مسئول 62 درصد و نیروهای امنیتی افغان و طرفداران شان مسئول 17 درصد تلفات ملکی خوانده شده اند و در این گزارش عامل 21 درصد تلفات ملکی مشخص نشده است.

اما اتحادیه جوانان احمد شاه بابا مینه شهر کابل طالبان مسلح را عامل تمامی کشتار افراد ملکی در افغانستان میداند.

آنان از حکومت خواستند تا به آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی توجه بیشتر داشته باشد.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که در زمینه تلاش ها جریان دارد و نتایج چشمگیری نیز داشته است.

وی گفت: "برای تقویت نیروهای مسلح رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و رهبری وزارت دفاع شب و روز مصروف استند و تلاش دارند تا نیروهای امنیتی افغان بیشتر تقویت شوند آن بخشی که ضعیف است یا تشکیلات ندارد، تشکیلات جدید به آنان ایجاد می شود روی تقویت بیشتر نیروهای مسلح به گونه جدی کار جریان دارد."

تلفات افراد ملکی در افغانستان یکی از چالش های جدی بوده و حتی در سال های گذشته انتقادات جدی را نیز به میان آورده است.

در این حال سازمان ملل متحد از طرف های درگیر جنگ در افغانستان خواسته است تا از تلفات افراد ملکی به گونه جدی جلوگیری کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG