لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

عطامحمد نور برای حمایت از روند مصالحه با مخالفین شرایط اش را ارایه کرد


عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ به منظور حمایت از فرایند مصالحه و گفتگو با مخالفین مسلح دولت شرایط خاص خود را پیشنهاد کرده است.

با آنکه از خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان 27 سال می گذرد، اکنون هم افغانستان درگیر جنگ بوده و نا امنی متداوم دامن گیر این سر زمین شده است.

بعد از خروج نیروهای اتحاد جماهر شوروی سابق از کشور، افغانستان حکومت های مختلف را تجربه کرد و در همهء این مدت نا امنی، ظلم و نقض حقوق بشر در این کشور ادامه داشته است.

اکنون حکومت افغانستان جهت تامین صلح در کشور روند مصالحه ملی و گفتگو با مخالفین مسلح دولت را در پیش گرفته است، که با استقبال و انتقادات مختلفی مردم و سیاسیون همراه بوده است.

اخیراً عطا محمد نور در پیام اش به مناسب 27 سال روز خروج قشون سرخ از افغانستان برای حمایت از فرایند مصالحه و گفتگو حکومت وحدت ملی با مخالفین مسلح شرایط را پیشنهاد کرده است.

آقای نور در این پیام اش گفته است که در صورت از روند مصالحه با مخالفین مسلح دولت حمایت خواهد کرد که قانون اساسی، آزادی بیان، دست آورد های مقاومت و جهاد را صدمه وارد ننموده و آن حفظ گردد.

پیام عطا محمد نور از سوی اسحاق سروری سرپرست حکومتی ولایت بلخ به همایش تجلیل از 27 مین سال روز خروج نیروهای اتحاد شوروی قرائت گردید:

" ما از روند مصالحه نیز حمایت می کنیم، مشروط بر اینکه قانون اساسی، نظام دیموکراسی، بخصوص آزادی بیان و دست آورد های جهاد و مقاومت مردم حفظ گردد. "

با این حال اکثر از اشتراک کننده های این همایش با پیام آقای نور مخالف بوده و به این باور هستند که صلح یگانه راه توسعه و آسایش افغان ها بوده و به هر قیمت که ممکن باشد باید به آن دست یافت.

چند تن از اشتراک کننده های همین نشست نظریات شان را با رادیو آزادی شریک ساختند:

" به هر قیمت که باشد، باید صلح در افغانستان تامین گردد، رهبران به خاطر کسب امتیاز هر کاری کردند و مجاهدین واقعی اکنون بی سرنوشت بوده و یک لقمه نان خوردن ندارند. "

" در موارد که مشکلات اندک است باید تفاهم شود، مهم این است که صلح به کشور بیاید و مردم در امنیت باشند، شرایط شان باید قبول شوند. "

" در صورت فرا خواستن لویه جرگه و دریافت نظریات ملت هیچ مشکلی وجود ندارد که در قانون اساسی تعدیل و تغیر وارد شود، باید خواسته های مخالفین نیز در نظر گرفته شود، اگر واقعاً صلح می آید. "

این در حالیست که اکثر افغان ها خروج اتحاد جماهر شوروی از افغانستان را عامل بنیادی وضعیت حاکم و پا در میانی غرب در این کشور می دانند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG