لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

عملیات نظامی برای رهایی عساکر اسیر شده در فاریاب نتیجه نداده است


عملیات های نظامی برای نجات شانزده سرباز اسیر شده اردوی ملی و دو تبعه خارجی در ولایت فاریاب ناکام شده است.

بیش از دو ماه از اسارت این سربازان از سوی طالبان مسلح در فاریاب می گذرد اما حکومت تا هنوز نتوانسته تا این سربازان را نجات دهد.

مسئولان وزارت دفاع می پذیرند که عملیات های نجات آنان بی نتیجه مانده است و دلیل آنرا انتقال اسیران از یک محل به محل دیگر از سوی طالبان مسلح عنوان می کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت متعهد است تا برای نجات آنان از هر گزینه ممکن استفاده کند.

وی گفت:

"کوشش ما اینست که از هر نوع امکانات و گزینه چی مسایل فرهنگی باشد چی مسایل ارتباط با متنفذین و بزرگان قوم برای رهایی اسیران خود استفاده کنیم. ما از هر وسیله بخاطر برگشتاندن اسیران و عزیزان خود دریغ نمی کنیم."

گفته می شود که این سربازان در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب نگهداری می شوند جای که طالبان مسلح در آن حاکمیت دارند.

در این حال والی فاریاب انجام هر گونه عملیات را برای نجات این سربازان رد می کند و می گوید که تا هنوز کدام عملیات در این زمینه صورت نگرفته است.

هنوز روشن نیست که دو دسته گی میان مقام های حکومتی در این زمینه از بهر چیست و چرا تا هنوز سربازان اسیر شده نجات نیافته اند.

پیش از این نیز در برخی موارد اسیرگیری از سوی طالبان مسلح صورت گرفته و آنان اسیران را در بدل رهایی افراد شان آزاد ساخته اند.

اما سید انور سادات والی فاریاب به رادیو آزادی گفت که هنوز طالبان در بدل رهایی این سربازان کدام خواستی را مطرح نکرده اند.

وی افزود:

"در مقابل آزادی اسیران تا هنوز عملیات صورت نگرفته و دلیل آن این بود تا جان سربازان با خطر روبرو نشود. ما از طریق متنفذین، شورای صلح، علما و خانواده اسیران با مخالفین مسلح در تماس هستیم."

در همین حال شورای ولایتی فاریاب حکومت را به بی پروایی و ضعف مدیریتی در این زمینه متهم می کند.

باقی هاشمی یک عضو شورای ولایتی فاریاب تأکید دارد که گزینه نظامی حکومت برای نجات این سربازان ناکام است و باید حکومت راه دیگری در پیش گیرد.

وی گفت:

"یا عملیات راه اندازی کنند و یا تبادله کنند و باید هر چه زودتر برای رهایی آنان دست به کار شوند."

وزارت دفاع افغانستان از وضعیت صحی این سربازان اطمینان می دهد و می گوید که شانزده سرباز اردوی ملی و دو تبعه خارجی اسیر شده زنده هستند اما برخی گزارش ها می رساند که از این میان پنج سرباز اردوی ملی از سوی طالبان مسلح کشته شده اند.

جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی نیز از بی پروایی حکومت در این راستا سخن می گوید و عدم تلاش حکومت برای نجات این سربازان گیرمانده را مورد انتقاد قرار می دهد.

از سوی هم اعضای شورای ولایتی فاریاب تأکید می کنند که اگر برای رهایی این سربازان اسیر شده تلاش های همه جانبه صورت نگیرد ممکن آنان با سرنوشت جدی روبرو شوند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG