لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

فعالان: گزارش اخیر یوناما با واقعیت های عینی برابر نیست


شماری از فعالان جامعه مدنی می گویند، گزارش اخیر یوناما در مورد افغانستان با واقعیت های عینی برابر نیست و این اداره باید از نشر چنین گزارش های هدفی خود داری کند.

در ادامه عکس العمل ها در رابطه به گزارش اخیر دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان، شماری از فعالان جامعه مدنی این گزارش را یکطرفه و بر ضد نیرو های افغان خواندند.

اعضای شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفتند، اگر یوناما به نشر چنین گزارش های ناقص و یکطرفه خود ادامه بدهد این اداره اعتبار خود را از دست خواهد داد.

سید میثم احسانی عضو شبکه فعالان جوان ادعا می کند که عاملین اصلی تلفات افراد ملکی در افغانستان گروه های مخالفی هستند که از پاکستان مدیریت می شوند، اما یوناما در گزارش خود به پاکستان اشاره نکرده است.

وی گفت:

" عامل اصلی تلفات افراد ملکی در افغانستان طالبان و گروه های تروریستی دیگری است که تحت حمایت پاکستان هستند چرا سازمان ملل متحد پاکستان را در این گزارش مطرح نمی کند که به عنوان مدیران اصلی کشتار در افغانستان هستند که میایند و یکطرف نیرو های خاصی که همه روزه در برابر دشمنان افغانستان می جنگند نشانه می گیرند."

یوناما یکشنبه گذشته گزارشی در مورد تلفات افراد ملکی در سال 2015 در افغانستان را نشر کرد که به اساس آن عاملین اصلی تلفات افراد ملکی در افغانستان بعد از طالبان نیروهای امنیتی افغان خوانده شده اند.

حکومت افغانستان نیز این گزارش یوناما را درست نمی داند و می گوید که در گزارش در مورد تلفات افراد ملکی که از سوی طالبان صورت گرفته اشاره نشده است.

اجمل سایس عضو شبکه فعالان جوان همچنان می گوید، نشر این گزارش بی طرفی یوناما را زیر سوال می برد.

آقای سایس در حاشیه این نشست به رادیو آزادی گفت، اگر یوناما باز هم به نشر چنین گزارش های ناقص و یکطرفه خود ادامه بدهد این اداره در قضایای جاری در کشور دخیل خوانده خواهد شد.

وی گفت:

" اگر سازمان ملل متحد در افغانستان آن موضوعاتی که فعلاً در افغانستان جریان دارد و قسمیکه است در گزارش خود انعکاس ندهد مورد شک قرار می گیرد که در چنین قضایا تا حدِ اهداف خود را داشته اند."

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان در هنگام نشر این گزارش ادعا کرده بود که بخاطر جمع آوری ارقام از سیستم های پیشرفته استفاده کرده بودند و قبل از نشر، این گزارش را با گروه های درگیر شریک ساخته بودند.

یوناما از سال 2009 میلادی بدینسو در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان گزارش های را نشر می کند و در گزارش های خود بعد از طالبان نیرو های امنیتی افغان را عامل اصلی تلفات افراد ملکی خوانده است.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG