لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

جبار قهرمان: تا سه ماه آینده جنگ در هلمند کاملاً پایان می یابد


مسئول عملیات در ولایت هلمند ابراز امیدواری می کند که تا دو ماه و حد اکثر سه ماه آینده، جنگ ها در این ولایت کاملاً پایان می یابد.

عبدالجبار قهرمان که در حال حاضر نیرو های مشترک افغان را در عملیات هلمند رهبری می کند، همچنان به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر تنها برخی تحرکات پراکنده مخالفین مسلح دولت، در ولسوالی های خانشین، سنگین و مارجه وجود دارد.

آقای قهرمان افزود که بیشتر تلاش می شود تا مخالفین را نه به وسیله جنگ، بلکه از راه گفتگو به صلح و آتش بس فرا خوانند.

عملیات در هلمند به گفته مقام های افغان به خوبی پیش می رود و تلاش ها ادامه دارد تا به جنگ در این ولایت به زودی نقطه پایان گذاشته شود.

با آنکه در سال های گذشته ولسوالی های هلمند نا امن بودند اما حالا جنگ تا نزدیکی های لشکرگاه رسیده و مناطق مختلف این ولایت شاهد تحرکات مخالفین مسلح دولت استند.

اما مقام های افغان می گویند: در سه ولسوالی شورشیان حضور دارند و بعضاً در آنجا تحرکاتی را انجام می دهند.

عبدالجبار قهرمان مسئول گروه اوپراتیفی که عملیات در هلمند را رهبری می کند به رادیو آزادی گفت: خانشین، سنگین و مارجه از جمله ولسوالی های اند که نسبتاً نا امن تر استند.

آقای قهرمان ابراز امیدواری می کند که با ادامه عملیات و تلاش ها برای تشویق مخالفین مسلح جهت دست کشیدن از جنگ، هلمند تا دو و یا سه ماه آینده از امنیت کامل برخوردار شود.

وی گفت:

" وضعیتی را که من میبینیم، اراده مردم خود را که میبینم، ذهنیتی که فعلاً در سرتاسر هلمند حاکم است و برداشتی که از آن داریم، امیدوارم که در آینده های نزدیک، تا دو ماه و یا سه ماه، گلیم جنگ را از هلمند جمع کنیم و هلمند دیگر اصلاً شاهد جنگ نباشد."

عبدالجبار قهرمان گروه اوپراتیفی را که متشکل از نیرو های مشترک امنیتی افغان است، در ولایت هلمند رهبری می کند.

او تأکید می ورزد که تنها جنگ راه حل مشکل هلمند نیست و باید از طریق گفتگو ها، مخالفین مسلح به همکاری با دولت آماده شوند.

هلمند در ده سال گذشته شاهد تحرکات گسترده شورشیان بوده و امنیت آنجا، با وجود تلاش های حکومت و نیرو های امنیتی افغان به شمول قوای ناتو و امریکا بهبود نیافته است.

اخیراً امریکا گفت، شماری از نظامیان اش را برای کمک با نیرو های امنیتی افغان به هلمند خواهد فرستاد.

مسئول گروه اوپراتیفی عملیات هلمند می گوید: نیرو های بین المللی اگر به هلمند هم بیایند، وظیفه شان مشوره دهی و کمک لوژیستیکی با نیرو های افغان خواهد بود.

وی افزود:

" آنها شاید بخاطری بیایند که با قوای مسلح در اینجا کمک کنند به شکل مشورتی، همچنان برای تجهیز و تسهیلات لوژیستیکی و در این موارد کمک کنند. فکر نمی کنم برای این بیایند که یکبار دیگر در جنگ ها دخیل شوند."

هفته گذشته روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داده بود که ایالات متحده امریکا تا اخیر ماه فبروری، تا حدود هشت صد نظامی اش را در یک کندک مجهز، در ولایت هلمند مستقر خواهد ساخت.

مقام های امریکایی گفته اند: نیرو های این کشور که وارد هلمند خواهند شد، در جنگ سهم نخواهند گرفت و فقط با نیرو های افغان کمک خواهند کرد تا از خود شان در برابر حملات طالبان دفاع کنند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG