لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

اطفال و زنان، بیشترین قربانیان جنگ در افغانستان اند


در گزارش سازمان ملل متحد در مورد تلفات ملکی در افغانستان گفته شده است که از هر چهار تن که در سال 2015 میلادی درافغانستان کشته شده اند یک تن آن کودک بوده است که نسبت به سال 2014 میلادی 14 درصد افزایش را در تلفات کودکان در این کشور نشان می دهد.

در این گزارش که روز یکشنبه نشر شد، گفته می شود که در تلفات زنان نیز افزایش به عمل آمده، نسبت به سال 2014 میلادی 37 درصد افزایش یافته است.

کمسیون حقوق بشر افغانستان یکی از دلایل افزایش تلفات کودکان و زنانرا در گسترش دامنهء جنگ طالبان به مناطق مسکونی دانسته است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمسیون حقوق بشر افغانستان در مورد اینکه آیا این کمسیون با گزارش سازمان ملل متحد موافق است، به رادیو آزادی گفت:
"دریافت های کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد تلفات افراد ملکی خیلی مشابه است، اما احتمال دارد ارقام ما اندکی کمتر باشد. یک دلیل آن تفاوت بین تقویم های شمسی و میلادیست که سه ماه ضایع می شود. بلی امسال اطفال و زنان در اثر حملات انتحاری، حملات زمینی، قتل های هدفمند و اصابت مرمی ها به خانه ها و محلات مسکونی خیلی آسیب پذیر بوده و در آن خیلی زنان و اطفال کشته شده اند."

در گزارش سازمان ملل متحد گفته شده است که در سال گذشتهء میلادی 3545 فرد ملکی در افغانستان کشته و 7457 تن مجروح شده اند. طالبان مسوول 62 درصد این تلفات، نیروهای حکومتی و طرفداران شان مسوول 17 درصد تلفات بوده اند و عاملان 21 درصد باقی مانده این تلفات نامعلوم باقی مانده است.

با درنظر داشت اینکه با وصف در خواست ها متعدد گروه های حقوق بشر ملی و بین المللی، طرفین درگیر به جلوگیری از تلفات افراد ملکی اقدام نکرده اند، حقوق اطفال و زنان مصوون نبوده است و افزایش را نشان می دهد، این سوال مطرح می شود که چی اقدامات باید رویدست گرفته شود، رفیع الله بیدار می گوید:

"طرح حساسیت مسالهء تلفات افراد ملکی وظیفه همه است که در مورد آن خاموش باقی نمانیم، دوم اینکه در پالیسی ها در سطح جوابگویی خیلی مهم است که هردو جانب اگر دولت است یا مخالفان آن، باید بدانند که جرایم و تلفاتی که صورت می گیرد تابع وقت نبوده، هر زمانی باشد آنها در مورد اعمال شان باید پاسخ بدهند."

ارقام اخیراً ارایه شده توسط سازمان ملل متحد را هم حکومت افغانستان و هم طالبان رد کرده اند. هردو جانب بالای همدیگر در زمینهء افزایش تلفات افراد ملکی اتهام وارد می کنند، اما در حقیقت دیده می شود که هردو جانب کم و بیش باعث تلفات ملکی در افغانستان شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG