لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

دهها تن در سرپل از قیام بخاطر عدالت برای فرخنده حمایت کردند


در ولایت سرپل ده ها تن از زنان طی یک گرد همایی حمایت شان را از قیام یک ملیونی بخاطر عدالت برای فرخنده و محو خشونت علیهء زنان ابراز داشتند.

در محفلیکه در سالون کنفرانس های ریاست امور زنان ولایت سرپل از سوی شبکهء زنان افغانستان تدویر یافته بود در آن علمای دین، اعضای کمیتهء صلح، فعالان جامعهء مدنی و جمع از فعالان زن اشتراک داشتند.

سخنرانان ضمن حمایت شان از قیام یک ملیونی بخاطر عدالت برای فرخنده و محو خشونت علیهء زنان از دولت و قوای قضایهء کشور خواستار به کیفر رسانیدن عاملان اصلی قتل فرخنده گردیدند.

نسیمه آرزو رئیس امور زنان ولایت سرپل در صحبت های خود از دولت خواست تا محکمهء ویژه ای را بخاطر رسیده گی برای قضایای خشونت علیهء زنان ایجاد نماید:
" رسیده گی جدی از سوی دولت به خشونت های علیه زنان، تأمین عدالت برای فرخنده و فرخنده های دیگر، افزایش رسیدن زنان به عدالت از طریق ارگانهای عدلی و قضائی، ایجاد میکانیزم مشخص برای رسیده گی قضایای خشونت، ایجاد کمیتهء نظارتی برای رسیده گی به قضایای خشونت علیهء زنان به ترکیب سه قوای دولتی و ایجاد محکمهء ویژه برای رسیده گی به قضایای خشونت علیه زنان. من امیدوار هستم که به این خواسته های زنان دولت لبیک گفته و عملی بکند. "

رئیس امور زنان ولایت سرپل از کار و فعالیت رسانه های همگانی بخاطر افشای خشونت های صورت گرفته علیه زنان از سوی زورمندان تقدیر و تمجید نموده فعالیت های رسانه ها را بخاطر محو خشونت علیهء زنان مؤثر توصیف نمود.

خلیل الله عزیزی یک تن از علمای دین و عضو کمیتهء صلح ولایت سرپل در صحبت های خود از مردم بخصوص از نهاد های جامعهء مدنی خواست تا بین مردم منحیث مبلغین صلح عمل نمایند:
" من از همهء مردم خود میخواهم که منحیث مبلغین صلح بین مردم خود کار بکنند و صلح را به ارمغان بیاورند، صلح و امنیت باشد این خشونت ها خود بخود از بین رفته و باعث همزیستی مسالمت آمیز میگردد. قضیهء فرخنده یک الگوی در زنده گی ما باشد ما باید از صلح حمایت بکنیم تا همچو خشونت ها از بین برود و به فضای صلح و امنیت زنده گی داشته باشیم. جنگ و برادر کشی خودش خشونت زا است اگر صلح و
امنیت باشد خشونت نیست."

در همین حال یک تن از زنان نیز در صحبت های خود از دولت خواست تا در حصه تأمین عدالت به قضیهء فرخنده و تأمین حقوق زنان در کشور تلاش ورزد:
" ما از دولت میخواهیم که عدالت را برای فرخنده ها و رخشانه ها تأمین بکند و اقدامات جدی و عملی را بخاطر محو خشونت علیهء زنان اتخاذ نماید. خشونت علیه زنان بس است ما از خشونت خسته شده ایم. "

این گرد همایی بخاطر تأمین عدالت برای فرخنده و حمایت از قیام یک ملیونی بخاطر محو خشونت علیه زنان در حالی از سوی زنان ولایت سرپل صورت میگیرد که 4 روز قبل یک خانم به اتهام رفتن به شفاخانه توسط همسر خواهر خود از سوی مخالفین مسلح دولت در ولسوالی کوهستانات این ولایت شلاق زده شده و محکمهء صحرائی گردیده است.

بگفته مسئولان، سرپل یک ولایت نا امن است که در جریان سال روان شاهد چندین قضایای خودکشی زنان و محکمه صحرایی بوده است.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG