لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

انعامی: اظهارات اخیر ضیا مسعود ناشی از مشکلات وی با حکومت بوده است


 احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور غنی
احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور غنی

اظهارات اخیر احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور غنی در امور اصلاحات و حکومتداری خوب با واکنش های گوناگون در ادارات دولتی و حلقات سیاسی روبرو شده است.

عبدالروف انعامی منشی ولسی جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که اظهارات آقای مسعود ناشی از مشکلات وی با حکومت وحدت ملی بوده و هیچ درد مردم را دوا نمیکند.

آقای انعامی میگوید که مردم طرفدار گروه های مسلح خودسر نبوده بلکه همه خواهان تقویت نظام هستند:

" او مشکل شخصی پیدا کرده، صلاحیت های را که میخواهد شاید برای قانون یا مقامات نداده اند، مردم بالای احمد ضیا خان هیچ باور ندارند و وی کدام موثریت هم ندارد. مردم افغانستان طرفدار تقویت نظام هستند و تحریک مردم برضد حکومت ممکن نیست. "

احمد ضیا مسعود در جریان سفرش به ولایات شمال شرق افغانستان برای بهتر شدن اوضاع امنیتی کشور روی بسیج مردمی بخصوص مجاهدین سابق تاکید کرده است.

آقای مسعود روز شنبه در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان گفت که در چوکات شوراهای مقاومت باید خیزش های مردمی و مجاهدین سابق به میان آمده و با نیروهای امنیتی افغان همکاری صورت گیرد.

وی تاکید کرد که در ولایت تخار چنین شوراها ایجاد شده و باید در بدخشان، کندز، بغلان، سمنگان، کاپیسا، پروان و همه افغانستان گسترش یابد و زیر مدیریت نهاد های امنیتی برضد مخالفان مسلح بخصوص طالبان بجنگند.

اما شاه محمود میاخیل کارشناس مسایل سیاسی میگوید که اظهارات ضد و نقیض از سوی مقامات بلند رتبه حکومت بر روحیه مردم تاثیر منفی برجا میگذارد و باید صورت نگیرد:

" پیام ها و برنامه های مختلف که از سوی بزرگان حکومت بگونه ضد و نقیض داده میشود بر مرال مردم و حکومت داری تاثیر خوب ندارد. به نظر من رئیس جمهور باید با همه اعضای عالی رتبه حکومت وحدت ملی بنشیند و یک ستراتیژی واحد را برای مردم پیشکش کند تا حمایت و باور مردم بیشتر گردد. "

سخنان احمد ضیا مسعود در حالی مطرح میشود که وضعیت امنیتی در شمال شرق و شماری از ولایات دیگر افغانستان بدتر شده و نگرانی های را نیز به میان آورده است.

از سوی هم شماری از رسانه ها در کابل گزارش داده اند که احمد ضیا مسعود به علت اختلافات با حکومت وحدت ملی همچو اظهاراتی داشته و استعفایش را به رئیس جمهور سپرده اما آقای غنی تا هنوز استعفایش را نپذیرفته است.

اما رحمت الله بیژنپور سخنگوی دفتر نماینده فوق العاده رئیس جمهور گزارش ها و اظهارات در باره اختلافات میان احمد ضیا مسعود و حکومت وحدت ملی را رد میکند.

آقای بیژنپور روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تلاشها و اقدامات آقای مسعود جنبه اصلاحی داشته و به مشوره رئیس جمهور صورت گرفته است:

" تلاش احمد ضیا مسعود به حیث نماینده فوق العاده رئیس جمهور چهار ماه پیش طی مشوره رئیس جمهور جهت بسیج مردمی صورت گرفته بود. این وظایف برای بهبود حکومتداری است. افرادی که در نهاد های بسیار کم اثر بر تامین حکومت ونظام غیر مسئولانه سخن میگویند غرض های دل شان را میگویند. "

اما ریاست جمهوری تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

پیش از این ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه نیز گفته بود که به هدف مبارزه با مخالفان مسلح دولت بخصوص گروه داعش در ولایت ننگرهار به همکاری مردم محل سلاح برداشته و اقدام میکند.

اما مقامات امنیتی افغان همواره تاکید کرده اند که هر اقدام برضد مخالفان مسلح دولت باید در چوکات نیروهای امنیتی صورت بگیرد و افراد وابسته به آقای قدیر نیز در چوکات نیروهای امنیتی تنظیم شدند.

از سوی هم سید اسحاق گیلانی و محمد یونس فکور کارشناسان مسایل سیاسی میگویند، هرگاه باری دیگر برخی مردم به بهانه مبارزه با مخالفان مسلح دولت مسلح شوند، فعالیت های آنان سبب درد سر برای مردم میشود و مهار کردن شان نیز کار آسان نخواهد بود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG