لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

"جنگ های پلان شده در زون شمال و تلاش برای ایجاد شوراهای مقاومت"


احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب
احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب

نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب برای بهتر شدن اوضاع امنیتی کشور روی بسیج مردم به خصوص مجاهدین پیشین تأکید می کند.

احمد ضیاء مسعود روز شنبه در نشستی که در ولایت بدخشان برگزارشده بود گفت که بر علیه مخالفین مسلح به خصوص طالبان باید خیزش های مردمی آغاز شود.

آقای مسعود در این نشست از تمام مجاهدین پیشین خواست تا به هدف همکاری با نیروهای امنیتی کشور شورا های مقاومت را ایجاد نمایند.

وی گفت:
" ما از همه قوماندان صاحبان مجاهدین و از همه برادران مجاهد خود از روحانیون کشور، از جوانان عزیز خود و از همه اقشار کشور خود تقاضای من اینست که شورا های مقاومت را در هر ولایت به وجود بیآورند که چنانچه ما در تخار این کار را کردیم و امیدوار هستم که به زودترین فرصت در بدخشان هم شکل بگیرد، در کندز هم ما این کار را کردیم و همه مجاهدین از این استقبال کردند و بعدا در بغلان و سمنگان و همین طور در پروان، کاپیسا پیش خواهیم رفت و در کل افغانستان انکشاف خواهیم داد."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که پیش از این همواره نگرانی ها از سوی اعضای ولسی جرگه و آگاهان امور در خصوص فعالیت های مسلحانه خارج از چوکات نیروهای امنیتی افغان که ثبات و امنیت کشور را با چالش مواجه ساخته می تواند مطرح شده اما آقای مسعود تأکید می کند که این شورا ها زیر نظر حکومت فعالیت خواهند کرد.

وی گفت:
" این شورا های مقاومت مسئولیت این را داشته باشند که مجاهدین را سازماندهی بکنند و تحت چتر نهادهای امنیتی ما با تشکیلات حکومتی ودولتی جنگ را در پهلوی اردو و پولیس پیش ببرند البته با یک مدیریت حکومتی و دولتی که کدام مشکل دیگری به وجود نیآید."

این در حالیست که تلاش های صلح بگونه جدی ادامه داشته و مقامات افغان گفته اند که افغان ها باید بزودی شاهد تغییرات در موضوع صلح باشند.

احمد ضیاء مسعود از بابت جنگ تمام عیار در ولایت های شمال در بهار سال آینده ابراز نگرانی کرده می گوید، هرگاه مردم به خصوص قوماندانان سابق جهادی نسبت به این مسئله بی تفاوتی اختیار کنند انجام کار خطرناک خواهد بود.

با این همه شماری از کارشناسان افغان و اعضای ولسی جرگه آغاز فعالیت های نظامی خارج از چوکات نیروهای امنیتی کشور را به خیر ملت نمی دانند.

یونس فکور کارشناس مسایل سیاسی می گوید که آقای مسعود به جای رسیده گی به وظایف اصلی اش در فکر ایجاد ملیشه ها در کشور است.

وی افزود:
"آقای احمد ضیا مسعود به حیث نماینده خاص رئیس جمهور در حکومتداری خوب باید متوجه حکومت داری خوب می شد، تقویت حکومت پایه هایش مربوط به این میشود که مردم از حکومت داری خوش باشد اما این کار اصلی خود را مانده به مردم تشویش خلق می کند و این تشویش سبب این می شود که مردم وارخطا خواهد شد باز به سلاح های گور کرده خود دست خواهند زد و برای تأمین امنیت به کار اردو و پولیس زیان می رساند."

در عین حال سید اسحاق گیلانی یک عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید، هر گاه مردم یکبار دیگر به بهانه مبارزه علیه مخالفین دست به سلاح ببرنند، فعالیت های آنان در آینده درد سر ساز و مهار آن مشکل خواهد بود.

احمد ضیا مسعود در حالی موضوع ایجاد شورا های مقاومت را برای بهبود وضعیت امنیتی کشور مطرح می کند که به تازه گی سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان برخی از ولایت های این کشور با تهدید طالبان مسلح مواجه خواهد شد.

جان سپکو گفته که هر چند نیروهای امنیتی افغان مسئولیت تأمین امنیت کشور شان را به دوش گرفته اند اما این نیروها هنوز هم به حمایت بین المللی نیازدارند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG