لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

پاکستان 500 ملیون دالر با افغانستان مساعدت خواهد کرد


پاکستان 100 محصل افغان را در پوهنتون لاهور خواهد پذیرفت
پاکستان 100 محصل افغان را در پوهنتون لاهور خواهد پذیرفت

پاکستان می گوید معادل 500 ملیون دالر امریکایی را با افغانستان مساعدت خواهد کرد.

خبرنگار رادیو آزادی گزارش می دهد که احسان اقبال وزیر انکشاف، پلان گزاری و اصلاحات پاکستان گفته است که به ارزش 500 ملیون دالر امریکایی پروژه های زیر بنایی، صحت و آموزش را در افغانستان آغاز خواهند کرد.

احسان اقبال به یک هیات افغانستان که به آن کشور سفر کرده، گفته است، پاکستان در پوهنتون های مختلف این کشور بیش از 3000بورس تحصیلی را به افغان ها خواهد داد و 100 محصل افغان را در بخش های مدیریت، ساینس، علوم اداری و سایر پوهنزی های پوهنتون لاهور خواهد پذیرفت.

وزیر انکشاف، پلان گزاری و اصلاحات پاکستان همچنان گفته است، نواز شریف صدراعظم پاکستان در مورد تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و مناسبات دوستانه با این کشور نظر آشکار دارد و آن را کلید حل مسایل می داند.

به گفتهء احسان اقبال، افغانستان و پاکستان سرنوشت مشترک دارند و برای تامین صلح و ثبات در منطقه باید بطور مشترک کار کنند.

در دو ماه گذشته و بطور خاص بعد از جلسات "چهار جانبه" که در نماینده گان امریکا، چین، افغانستان و پاکستان اشتراک دارند، روابط بین افغانستان و پاکستان نسبتاً بهبود یافته است.

طاهرخان خبرنگار و کارشناساس مقیم شهر پشاور، اعلان کمک 500 ملیون دالری پاکستان را به افغانستان یک گام مهم خوانده، می گوید:

"حرف های که توسط پاکستان در مورد کمک ها گفته می شود، کاملاً گپ های خوب و به جاست. لازم است تا این کمک ها بیشتر هم شود و بطور خاص بورس ها و سکالرشیپ ها برای محصلان افغان افزایش یابد. چون بر اساس آن روابط بین مردمان دو کشور بهتر شده و در از بین بردن بی اعتمادی و بی باوری می تواند، نقش مهم بازی کند."

احسان اقبال وزیر انکشاف، پلان گزاری و اصلاحات پاکستان بر تبادلهء وسیع و رفت و آمد بین استادان، دانشمندان، هنرمندان، تجار و سایر متخصصان افغانستان و پاکستان نیز تاکید کرده است.

احسان اقبال گفته است:

"ما باید یک فصل تازهء روابط بین افغانستان و پاکستان را آغاز کنیم که روی دوستی و مسایل اجتماعی و اقتصادی متمرکز باشد."

وزیر انکشاف، پلان گزاری و اصلاحات پاکستان عدم مداخله در امور افغانستان را متعهد شده، گفته است:
"اگر یک کشور با مصیبت مواجه شود، کشورهای دیگر از آن مصوون باقی نمی مانند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG