لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

فعالان مدنی: حکومت باید بزودی مشکل برق کابل را حل کند


با آنکه از تخریب پایه های برق وارداتی در ولایت بغلان بیش از دوهفته می گذرد، حکومت افغانستان نتوانسته تا هنوز این مشکل را برطرف سازد.

شبکه نهاد های مدنی و فعالان سیاسی می گویند، نبود برق باشنده های شهر کابل را با مشکلات مواجه ساخته و از حکومت می خواهند تا هر چه زودتر برای حل آن توجه کند.

اعضای این شبکه در نشستی زیر نام "کابل پایتخت تاریک جهان" به روز جمعه گفتند، اگر به مشکل بی برقی در شهر کابل توجه جدی صورت نگیرد، دست به تظاهرات خواهند زد.

فایض عظیمی یک عضو شبکه نهاد های مدنی و فعالان سیاسی گفت:

"اگر رهبران حکومت وحدت ملی به وصل زود هنگام برق وارداتی به کابل و تغییر وضعیت در بغلان توجه جدی نکنند، ما هشدار می دهیم که اگر تا روز دوشنبه اقدامات عملی را نبینیم، حرکت های مدنی را در سرک های کابل راه اندازی کرده و به طرف داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی خواهیم رفت."

آقای عظیمی گفت، نبود برق در کابل سبب افزایش سرقت های شبانه در این شهر شده و این مسئله امنیت را با چالش مواجه ساخته است.

بیش از دو هفته قبل پایه های برق وارداتی ازبکستان در منطقه دند شهاب الدین ساحه دند غوری ولایت بغلان از سوی افراد مسلح تخریب گردید.

در این حال برشنا شرکت باز هم تأکید می کند که در صورت تأمین امنیت در منطقه، پایه های تخریب شده برق در نُه ساعت ترمیم خواهند شد.

وحیدالله توحیدی سخنگوی این شرکت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما با نیروهای امنیتی ارتباط گرفته ایم و به مراتب کوشش کرده ایم تا ساحه امن تر گردد تا بتوانیم برق کابل را به شکل نورمال بسازیم، اگر زمینه مساعد گردد در کمتر از نُه ساعت برق کابل به شکل نورمال دوباره جریان پیدا خواهد کرد."

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می گوید، عملیات آغاز شده در ولایت بغلان به آخرین مرحله رسیده و بزودی به انجنیران اجازه ورود به ساحه به هدف ترمیم پایه های برق داده خواهد شد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، بزودی مشکلات در این ساحه رفع می گردد.

وی افزود:

"عملیات ما در ولایت بغلان به خوبی ادامه دارد، تصفیه هم جریان دارد به مخالفین مسلح تلفات وارد شده تعدادی زیادی از آنان کشته و زخمی شده اند، ماین ها انفجار داده شده اند، انشاالله این مشکل در آینده نزدیک حل می گردد، عملیات در ساحه که پایه های برق تخریب شده اند، متمرکز است."

این در حالیست که شماری از بزرگان قومی، فعالان مدنی و باشنده های ولایت بغلان در نشستی در کابل ادعا کردند که در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغان در این ولایت تلفات زیادی به افراد ملکی وارد شده است.

اما وزارت دفاع افغانستان این ادعا را بی بنیاد خوانده می گوید که در جریان عملیات ها به حفاظت جان افراد ملکی توجه جدی صورت می گیرد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG