لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

قربانی نیروهای امنیتی افغان، در میدان سیاست از دست داده نخواهد شد


در حالیکه تلاش ها برای آغاز گفتگوهای صلح به شدت ادامه دارد رئیس جمهور محمد اشرف غنی می گوید هیچکس نمی تواند در پیوند به صلح مساله یی را بر افغان ها تحمیل کند.

رئیس جمهور غنی که روز پنجشنبه در مراسم نمایش قوای هوایی در کابل صحبت می کرد اطمینان داد که قربانی نیروهای امنیتی افغان هیچگاهی در میدان سیاست از دست داده نخواهد شد.

وی گفت حکومت افغانستان دنبال صلحی است که حامی حقوق اتباع کشور بوده و بر مبنای قانون اساسی استوار باشد:

"پیام صلح واضح است اما صلح با عزت و استوار بر قانون اساسی و حفظ حقوق اساسی مردم افغانستان، ما دنبال این صلح هم در میدان جنگ هستیم و هم در میدان سیاست، هیچوقت قربانی شما نیروهای امنیتی افغان که در میدان جنگ داده اید در میدان سیاست از دست داده نخواهد شد. "

آقای غنی گفت حکومت همه افغان ها را به صلح فرا می خواند؛ اما کسانی که نمی پذیرند خود را به حاشیه می کشانند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که قرار است تاریخ آغاز مذاکرات مستقیم صلح با طالبان، در چهارمین نشست مقدماتی برای آغاز گفتگوهای صلح که تا کمتر از دو هفته دیگر در کابل برگزار می شود، مشخص گردد.

حکومت افغانستان گفته است هیچگونه پیش شرط را نمی پذیرد و طالبان مسلح باید شرایط شان را روی میز مذاکرات صلح مطرح کنند.

این در حالیست که طالبان مسلح در نشست غیر رسمی پگواش در قطر، روی موضع و شرایط قبلی شان در رابطه به آغاز گفتگو های صلح، تاکید کرده اند.

اما برخی از آگاهان سیاسی می گویند فضا برای آغاز مذاکرات صلح آماده است و مخالفین مسلح نیز باید از این فرصت استفاده کنند.

محمد اسحاق اتمر یکی از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت، مخالفین مسلح باید هیچ پیش شرطی را مطرح نکرده و دو طرف باید روی نقاط مشترک بحث کنند:

"اگر مخالفین میخواهند که در افغانستان صلح تامین شود پس باید پیش شرطی را مطرح نکنند، فقط نکاتی که میان دو طرف مشترک است روی آن بحث صورت گیرد، اگر مخالفین عملاً آرزو داشته باشند که از این فرصت استفاده بکنند یک موقع بسیار مناسب است واگر به جنگ ادامه بدهند پس افغانستان باید در پی این باشد که چگونه میتواند پوتانسیل جنگی و نظامی اش را بالا ببرد. "

آقای اتمر گفت، حکومت افغانستان و مردم این کشور هیچگاهی دستآورد های چهارده ساله را در پروسه صلح به معامله نخواهند گرفت.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی اش در مراسم نمایش قوای هوایی افغانستان اطمینان داد که مشکلات اندک، اندک رفع شده و آرزوهای مردم این کشور در پیوند به تامین صلح و ثبات تحقق خواهد یافت.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG