لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

اتمر: ۲۰۱۶ سال ثبات و تحکیم امنیت خواهد بود


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان، سال ۲۰۱۶ را برای کشور سال ثبات و تحکیم امنیت میداند.

بر اساس گزارش ها، محمد حنیف اتمر این موضوع را دیروز "چهارشنبه" در جریان دیدار با سفیر روسیه در کابل گفت.

پیش از این رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا گفته بود: حکومت افغانستان در جریان امسال با خطر ناکامی سیاسی روبرو خواهد شد.

شورای امنیت ملی افغانستان به این باور است که سال ۲۰۱۶ میلادی، برای کشور یک سال با ثبات خواهد بود.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت: آنها مطمین هستند که ۲۰۱۶ سال برقراری امنیت در افغانستان خواهد بود: " مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که سال ۲۰۱۶، سال ثبات ملی، سال استقرار ملی و سال صلح و تحکیم امنیت در افغانستان خواهد بود. ولی در عین زمان دولت افغانستان و نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان، آماده گی کافی برای از بین بردن دشمنان مردم افغانستان را دارند. "

آقای غورزنگ افزود: مشاور امنیت ملی در دیدار با سفیر روسیه همچنان تاکید کرده که حکومت افغانستان با حمایت متحدین بین المللی اش، خواهد توانست تا حکومتداری، عرضه خدمات و امنیت را به حدی برساند که قناعت مردم را فراهم کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان یک روز پس از آن سال ۲۰۱۶ را به عنوان سال ثبات در افغانستان یاد کرد که جیمز کلیپر رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا، در یک اجلاس سنای آنکشور در واشنگتن گفت: حکومت افغانستان در جریان امسال با خطر ناکامی سیاسی روبرو خواهد شد.

ریاست جمهوری افغانستان در مورد اظهارات آقای کلیپر گفته که این مقام امریکایی، تا حد زیاد تصویر از موجودیت تهدید ها در منطقه را ارزیابی کرده است.

حکومت افغانستان میگوید: آنچه رئیس سی آی ای CIA اظهار کرده، بیشتر از افغانستان، در مورد چگونه گی وضعیت عمومی منطقه است.

رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا گفته که حملات طالبان در افغانستان افزایش یافته و در موضع این گروه هیچ تغییری نیامده است.

طالبان حدود دو هفته پیش در نشست موسسه پگواش که در قطر به هدف تلاشی برای صلح افغانستان برگزار شده بود، بار دیگر بر موضع گذشته شان تاکید کردند.

آنها همچنان شرایطی را مطرح کرده و گفتند که نیرو های بین المللی به صورت کُل افغانستان را ترک کنند و تمامی زندانیان طالبان رها شوند.

پیش از اظهارات رئیس سی آی ای شماری از مقام های نظامی امریکا گفته بودند که ایالات متحده برای یک جنگ دراز مدت در افغانستان آماده گی میگیرد و شاید به همین خاطر نیرو های امریکایی برای دراز مدت در افغانستان حضور داشته باشند.

گزا رش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG