لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

فعالیت های جنگجویان داعش و پاکستانی در برخی ولسوالی های پکتیکا


با گذشت هر روز، از گسترش فعالیت گروه داعش در برخی ولایات افغانستان سخن زده میشود و این موضوع نگرانی های جدی را به میان آورده است.

اکنون شورای ولایتی پکتیکا نیز میگوید که افراد وابسته به این گروه در برخی مناطق این ولایت فعالیت های شان را آغاز کرده اند.

نعمت الله بابری معاون شورای ولایتی پکتیکا روز چهارشنبه از زبان باشنده گان ولسوالی های گومل و ورممی این ولایت میگوید که از چهار روز بدینسو افرادی که پرچم سیاه با خود حمل میکنند و بیشتر آنان جنگجویان پاکستانی هستند، در شماری از بخش های این ولایت دیده شده اند:

" از سه و یا چهار روز میشود که به گفته مردم در برخی از مناطق ولسوالی های گومل و ورممی، گروه هایی آمده اند که برخی از آنان پرچم سیاه دارند و بعضی شان ندارند. طالبان برای مردم محل گفته اند که این افراد مربوط گروه داعش اند، مسلح هستند و تمام شان خارجی هستند. "

پیش از این از حضور گروه داعش در ولایت غزنی نیز گزارش هایی پخش شده است؛ اما وزارت دفاع افغانستان گفته که این گروه پیش از آغاز فعالیت هایش در این ولایت نابود شده است.

در این میان، برخی از مناطق ولایت ننگرهار شاهد فعالیت گسترده گروه داعش بوده و نیروهای امنیتی افغان از چندی به اینسو عملیات های را در شماری از ولسوالی های این ولایت برضد این گروه، به پیش می برند.

پیش از این از درگیری ها میان طالبان مسلح و افراد وابسته به گروه داعش در ولایت ننگرهار و وارد شدن تلفات به هر دو طرف نیز گزارش های به نشر رسیده است.

با این همه شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه میگویند این کمیسیون گزارش های را در اختیار دارد که گروه داعش در ولایت پکتیکا فعالیت اش را آغاز کرده است.

صالح محمد صالح معاون این کمیسیون: " در ولایت پکتیکا تا آنجایی که ما آگاه هستیم، گروه داعش سر بلند کرده است، خواست ما از حکومت این است که هرچه زودتر برای جلوگیری از فعالیت این گروه، در این ولایت عملیات راه اندازی کند، در غیر آن اگر فعالیت داعش در این ولایت گسترش یابد آنگاه برای حکومت افغانستان دشوار خواهد بود که از پیشرفت آن جلوگیری کند. این میتواند برای دیگر ولایات مانند غزنی، کندهار و دیگر ولایات مشرقی، جنوب و جنوب شرقی خطرساز باشد. "

آقای صالح میگوید گروه داعش در حال سرباز گیری در پکتیکا است و باید هرچه زودتر جلو آن گرفته شود.

اما مقام های امنیتی پکتیکا حضور گروه داعش را در این ولایت رد میکنند و نگرانی ها را در این باره بیجا میدانند.

زرور زاهد قوماندان امنیه این ولایت در صحبت با رادیو آزادی میگوید، اسناد و شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده فعالیت داعش در این ولایت باشد: " تا حال نزد ما ثبود و شواهدی در این باره وجود ندارد که گروه داعش در این لایت فعالیت اش را اغاز کرده باشد. ما از روی شواهد حرف میزنیم. تا کنون در این باره برای ما شکایتی نرسیده است، این را رد نمی کنم که گروه های تروریستی مانند طالبان و دیگر جنایت کاران به بخش هایی حمله میکنند؛ اما ما در تعقیب شان هستیم و برای شان اجازه نخواهیم داد. "

با این همه، صالح محمد صالح معاون کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه میگوید، اگر فعالیت گروه داعش و دیگر گروه های مخالف مسلح دولت در ولایت پکتیکا گسترش یابد، جلوگیری از آن برای نیروهای امنیتی افغان دشوار خواهد شد.

وی از حکومت میخواهد تا عملیات گسترده یی را برای پاکسازی ولسوالی های گومل و ورممی ولایت پکتیکا از وجود افراد وابسته به داعش و دیگر گروه های مخالف مسلح، راه اندازی کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG