لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

قهرمان: جنگ جاری در هلمند ابعاد منطقه یی و بین المللی دارد


عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی زون جنوب غرب
عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی زون جنوب غرب

هلمند یکی از ولایت های جنوب غرب افغانستان است که در بیش از ده سال گذشته در میان ولایت های ناامن کشور جایگاه نخست را دارا بوده است.

این ولایت در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از یک عملیات گسترده نظامی بجز از برخی ولسوالی هایش، شاهد آرامش نسبی بودُ اما در این اواخر درگیری ها میان مخالفین مسلح حکومت و نیروهای امنیتی افغان در هلمند شدت یافته است.

حتی نگرانی های را نیز بوجود آورده است که ممکن این ولایت بدست طالبان مسلح سقوط کند.

عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی زون جنوب غرب که رهبری جنگ در هلمند را نیز به عهده دارد تائید می کند که در تمامی ولسوالی های این ولایت بگونه پراکنده درگیری جریان دارد و به گفته وی، گاه گاهی این نا امنی در شمال هلمند شدت می گیرد.

آقای قهرمان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که جنگ جاری در ولایت هلمند ابعاد منطقه یی و بین المللی دارد.

وی افزود:

"ایران، پاکستان، کشور های فراه منطقه و حتی کشور های عربی کسی مستقیم و کسی غیر مستقیم در این جنگ ذیدخل استند علت اساسی فشار جنگ بالای ما در هلمند استراتیژیک بودن این ولایت است."

آقای قهرمان افزود که اکنون نیروهای امنیتی افغان مصروف عملیات و ذهنیت دادن به مردم عام می باشند و به گفته وی انتخاب بعدی آنان استفاده از اسلحه سنگین در این جنگ است.

اما وی در مورد تلفات وارد شده به طرف های درگیر جنگ در ولایت هلمند چیزی نگفت.

با در نظر داشت نا امنی های اخیر در هلمند، ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا اخیر ماه فبروری، صد ها نظامی اش را در این ولایت مستقر سازد که ماموریت شان آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان گفته شده است.

نهر سراج، سنگین و مارجه از ولسوالی های نا امن ولایت هلمند بوده که به گفته مسئولین امنیتی افغان، قرار است عملیات تازه در این ولسوالی ها آغاز شود.

از سوی هم عصمت الله دولت زی قوماندان زون ۵۰۵ بُست مربوط پولیس قبل از این به رادیو آزادی گفته که با رسیدن تجهیزات و نیروهای تازه نفس از کابل و ایجاد تغییرات مثبت در بخش های تخنیکی و تسلیحاتی، نیروهای محلی می تواند این عملیات را از دیگر عملیات ها متفاوت سازد.

در این حال شورای امنیت ملی افغانستان نیز اعلام نموده که هیئت با صلاحیتی به هدف بررسی اوضاع عمومی هلمند به این ولایت فرستاده می شود.

باری عارض کارشناس مسایل نظامی در مورد علت شدت درگیری ها در ولایت هلمند می گوید:

"این طور نیست که کشور های همسایه، منطقه و فراه منطقه تنها با هلمند دلچسپی داشته باشند و اینکه اکنون بر آن ولایت فشار آمده، علت آن این است که هلمند یک نقطه مهم استراتیژِیک است و موقعیت سرحدی دارد و بر حوزه جنوب غرب تأثیرات مستقیم دارد."

آقای عارض می گوید که هلمند در آستانه سقوط قرار دارد و حکومت باید توجه جدی به این ولایت داشته باشد.

عبدالحی آخندزاده نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه نیز بر چگونگی عملیات نیروهای امنیتی در این ولایت انتقاد داشته و می گوید، توجه لازم تا کنون به این ولایت نشده است.

اما قوماندان اوپراتیفی زون جنوب غرب نگرانی ها در خصوص احتمال سقوط این ولایت را رد کرده می گوید که تغییر اقلیم بر روال جنگ و تغییر جهت آن تأثیر نخواهد گذاشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG