لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

دیوید هیدلی از روابط آی اس آی با لشکر طیبه پرده برداشت


دیود هیدلی گفت، جنگجویان گروه لشکر طیبه قبل از حملات تروریستی ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی بر شهر ممبی، در تلاش ها برای انجام دو حمله دیگر در ماه های سپتمبر و اکتوبر بر این کشور، ناکام شدند.

حافظ محمد سعید گروه لشکر طیبه را در پاکستان بنیاد گذاشت.

دیوید هیدلی که پسر یک دیپلومات سابق پاکستان است، در سال ۲۰۱۳ میلادی در یک محکمه شهر شکاگوی امریکا به اتهام دست داشتن در حملات مرگبار و کمک به حمله کننده گان شهر ممبی هند، به سی و پنج سال زندان محکوم شده است.

اوجوال نیکم یک څارنوال هندی که نزدیک به پنج ساعت از این امریکایی تحقیق کرده، در اشاره به اظهارات دیوید هیدلی که از طریق ویدیو کنفرانس به یک محکمه هند بیان می کرد، گفت، او اعتراف کرد که گروه تندرو لشکر طیبه در این حملۀ خونبار دست داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسپرس، گروه لشکر طیبه مسئول انجام حملات ماه نوامبر بر شهر ممبی شناخته شده که در نتیجه آن ۱۶۶ نفر کشته شدند.

در این حملات هوتل های عصری شهر، استشن مرکزی خط آهن، یک مرکز یهودیان و چند محل دیگر مورد هدف قرار گرفتند.

این حمله سه روز دوام کرد و همین موضوع باعث تیره گی روابط بین هند و پاکستان شد و دهلی جدید از اسلام آباد خواست که طراحان این حمله را به چنگ قانون بسپارد.

این تبعه امریکایی، از یک محل نا معلوم در مورد سعید ذبیح الدین انصاری یکی از مظنونین حملات ممبی، به یک محکمه هندی گواهی می داد.

آقای نیکم څارنوال هندی همچنان گفت، هیدلی از ملاقاتی با جگرن اقبال و علی که به گفتهء وی اعضای سازمان استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی بودند، نیز پرده برداشت.

این څارنوال هندی که در خارج از ساختمان محکمهء شهر ممبی با خبرنگاران صحبت می کرد افزود، اعترافات دیوید هیدلی و اسناد و شواهد بدست آمده نشان می دهند که اداره استخبارات پاکستان با گروه تروریستی لشکر طیبه ارتباط نزدیک دارد.

هر چند هیدلی در اول به جرم اش اعتراف نکرد، اما بعداً برای اینکه خود را از مجازات اعدام نجات دهد، با مقامات امریکایی همکاری نمود.

دیوید هیدلی در ادامه اظهارات خود به این محکمه هندی گفت، او در سال ۲۰۰۲ میلادی به گروه لشکر طیبه پیوست و به شمول استفاده از سلاح های پیشرفته برای مدت دو سال به او آموزش نظامی دادند.

او همچنان گفت، از سوی حافظ محمد سعید موسس و ذکی الرحمن لگوی طراح حملات، به او در مورد حملات ممبی آموزش نظامی داده شده بود.

XS
SM
MD
LG