لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

مجاهد: مرگ حسن رحمانی تا حدی بر پروسه صلح تاثیر منفی میگذارد


عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، مرگ ملا حسن رحمانی می تواند تا حدی بر پروسه صلح تاثیر منفی بگذارد.

اگر از یک سو تلاش ها در خصوص آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مسلح جریان دارد از سوی دیگر گفته می شود که ممکن مرگ شماری از اعضای رهبری گروه طالبان این پروسه را متأثر سازد.

شورای عالی صلح افغانستان می گوید که تلاش ها به سطح داخلی و بین المللی صورت می گیرد تا پروسه صلح با مشکل روبرو گردد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد مرگ ملا حسن رحمانی چیزی نگفت اما افزود که نبود وی بالای گفتگو های صلح خالی از تأثیر نیست.

وی گفت:
"نبود چنین شخصیت ها واقعاً بالای پروسه صلح تا حدی تأثیرات را خواهد داشت، بخاطریکه وی برای صلح یک نیت نیک داشت."

قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان طالبان مسلح طی اعلامیه یی تائید کرده است که ملا حسن رحمانی که به ملا حسن آخند مشهور بود و عضویت هیئت رهبری طالبان را داشت به علت ابتلا به سرطان جگر درگذشته است.

بر اساس گزارش ها، ملا رحمانی سال گذشته در اورمچی چین با هیئت افغان ملاقات کرده بود.

آقای رحمانی در رژیم طالبان والی کندهار بوده و پس از آن عضو شورای رهبری طالبان بود.


زمانیکه خبر مرگ ملا محمد عمر منتشر گردید، ملا حسن رحمانی با رهبری ملا اختر محمد منصور مخالفت نشان داد.

وی در آن زمان در صحبت با رادیو آزادی گفته بود که به باور وی و شماری از قوماندانان طالب پسر ۲۳ ساله ملا محمد عمر برای رهبری طالبان شخص مناسب است.

به علت همین اختلافات وی یک ماه قبل از رهبری شورای طالبان بیرون ساخته شد اما گفته می شود که در این اواخر با ملا اختر محمد منصور بیعت کرده بود.

اما برخی از گزارش ها هم وجود دارند که ملا حسن رحمانی در شهر کراچی پاکستان به شکل مرموز وفات کرده است.

وکیل احمد متوکل وزیر خارجه رژیم طالبان به رادیو آزادی گفت که به اساس معلومات که وی دارد آقای رحمانی به زردی سیاه مبتلا بود.
وی گفت:
"تا جای که من او را میشناسم و با خانواده اش در تماس هستم، مرگ وی طبیعی بوده و چیزی دیگر را در این مورد دخیل نمی دانم وی به نماینده گی از طالبان گفتگو کرده بود، شخص مهم بود بخاطری که او یک شخصیت شناخته شده بود."
در این حال ملا عبدالمنان نیازی معاون ملا محمد رسول و به گفته خودش سخنگوی امارت اسلامی در مورد مرگ ملا حسن رحمانی چنین می گوید:
"به اساس معلوماتی که من داشتم ملا حسن رحمانی مریض بود اما اینکه دفعتاً به مریضی عاجل گرفتار شده و مرده و یا به شهادت رسیده است، از معلومات من بدور است."

وی می گوید، پسرانش تائید نکرده اند که ملا حسن رحمانی به ملا محمد منصور بیعت کرده باشد.

در سال گذشته میلادی زمانیکه خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان مسلح منتشر گردید، مرحله دوم گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح به تعویق افتاد.

چندی پیش گزارش های به نشر رسید که ملا اختر محمد منصور رهبر فعلی یکی از گروه های طالبان مسلح اخیراً در نزدیکی شهر کویته در نتیجه اختلافات داخلی شان کشته شده است اما این خبر از سوی طالبان در آن زمان رد گردید.

طوفان وزیری کارشناس سیاسی به این باور است که مرگ یک شخص در صفوف طالبان مسلح به اندازۀ تأثیر گذار نیست که تلاش های صلح را متأثر سازد.

آقای وزیری می گوید که ملا حسن رحمانی در صفوف طالبان صلاحیت نظامی نداشته و به همین خاطر ممکن مرگ وی بر روند گفتگو های صلح تأثیر گذار نباشد.

اما وی این را نیز رد نمی کند که استخبارات منطقه همواره تلاش کرده تا با استفاده از راه های مختلف موانع را فرا راه گفتگو های صلح ایجاد کنند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG