لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

بارز: عملیات نظامی به هدف ترمیم پایه های برق در حال تکمیل شدن است


والی بغلان می گوید که عملیات آغاز شده به هدف ترمیم پایه های تخریب شده برق وارداتی و انتقال مجدد آن به شهر کابل در حال تکمیل شدن است.

هر چند از تخریب پایه های برق وارداتی به شهر کابل حدود پانزده روز می گذرد، اما مقامات در ولایت بغلان می گویند که به زودی عملیاتی که در منطقه به هدف ترمیم این پایه ها راه اندازی شده به پایان خواهد رسید.

عبدالستار بارز والی بغلان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، دلیل طولانی شدن این عملیات را در منطقه جاسازی ماین ها از سوی مخالفین در ساحات مختلف عنوان کرد.

آقای بارز می گوید که در حال حاضر در این منطقه عملیات به مرحله اخیر رسیده و پایه های برق وارداتی به زودی ترمیم و برق به کابل وصل خواهد شد.

وی گفت:

" انشالله عملیات ما روزهای اخیر خود را دارد و به زودی ها این مشکل رفع می شود. ماین گذاری های زیادی صورت گرفته و همین ساحه که پاکاری شد کدام مشکل جدی برای قوای مسلح وجود نخواهد داشت."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به تازه گی طالبان مسلح برای جریان یافتن برق وارداتی ازبکسان به کابل پیشرط گذاشته اند.

برخی از مذاکره کننده گان با طالبان در ولایت بغلان گفته اند که این گروه در مورد ترمیم پایه های تخریب شده برق تمدیدی به کابل، شرط گذاشته اند که حکومت باید عملیات در ساحه دند غوری را توقف دهد.

این در حالیست که پیش از این طالبان مسلح گفته بودند که آنان پایه های برق وارداتی را تخریب نکرده اند و آماده اند که زمینه کار برای انجنیران شرکت برشنا را در این ساحه فراهم سازند.

با این همه والی بغلان می گوید که نیروهای امنیتی تا زمانی به عملیات شان ادامه خواهند داد که تمام مخفیگاه های طالبان از بین نرود.

از سوی هم شماری از باشنده گان کابل بر حکومت انتقاد کرده می گویند که برای حل مشکل بی برقی پایتخت اقدامات جدی را انجام نداده است.

دو تن از باشنده گان کابل در صحبت با رادیو آزادی گفتند که از بابت پرچوی طولانی مدت برق با مشکلات متعددی روبرو اند:

وی گفت:

" پائیز کرباسیان هستم، بدترین وضعیت نبود برق در کابل است و بی برقی مشکلات جدی را به بارآورده، شب های کابل را تاریک ساخته، بی برقی جرایم و جنایات را بیشتر ساخته است."

" نامم سید ذکی است. فعلاً چراغ نداریم که روشن کنیم، آب نداریم، دولت باید کوشش بکند که امنیت را بگیرد که پایه های برق جور شود و برق وصل شود."

در عین حال مسئولان برشنا شرکت می گویند که پس از آنکه در مورد وضعیت امنیتی اطمینان دریافت کنند کار عملی ترمیم پایه های برق را آغاز خواهند کرد.

وحید الله توحیدی سخنگوی این شرکت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

" تا فعلاً به همکاران ما اجازه ورود داده نشده و تا فعلاً امنیت در ساحه مساعد نشده که همکاران ما داخل ساحه شوند، متأسفانه که تا فعلاً همین مشکل ما است، هرگاه برای ما اجازه داده شود و ساحه مساعد شود به زود ترین فرصت همکاران ما داخل خواهند شد و انشالله که مشکل حل خواهد شد."

آقای توحیدی تأکید می کند که باید برشنا شرکت در موضوعات سیاسی دخیل نشود و به کارمندان این اداره اجازه داده شود تا برق را به مردم عام انتقال دهند.

برشنا شرکت پس از قطع لین برق وارداتی ۲۵۰ میگاوات ازبکستان در۲۴ ساعت به باشنده گان کابل سه الی چهار ساعت برق جنراتوری می دهد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG