لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

عربستان برای اعزام عساکر به سوریه ابراز آماده گی کرده است


عربستان سعودی می گوید،حاضر است که در چوکات نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا به سوریه عسکر اعزام کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد اعزام نیرو های خاص این کشور در چارچوب قوای ایتلاف به رهبری امریکا برای مبارزه علیه گروه داعش در سوریه، سخن گفته است.

عادل الجبیر که پس از دومین روز ملاقات خود با جان کری همتای امریکایی اش با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت، ملاقات آنها روی جنگ در سوریه و یمن متمرکز بود.

او گفت:

"در مورد اعزام یک نیرو زمینی و یا قوای خاص برای عملیات در سوریه در چوکات نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا علیه داعش بحث جریان دارد و عربستان سعودی ابراز آمادگی کرده تا یک قوای خاصی را برای انجام چنین یک عملیات نظامی به سوریه اعزام نماید."

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نگفت که چه تعداد عساکر عربستان سعودی آمادۀ اعزام به سوریه اند.

در این حال، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در هفتۀ گذشته گفته بود که کشورش آمادۀ اشتراک در هر گونه عملیات نظامی در سوریه می باشد، اما از امکان اعزام نیروهای خاص این کشوز جزئیات ارایه نکرد.

مدت چهار ماه می شود که نیروهای هوایی روسیه قوای زمینی رژیم رئیس جمهور بشار اسد را در جنگ حمایت می نماید، جنگِ که در ظرف تقریباً پنج سال ۲۵۰ هزار کشته بجا گذاشته و بیش از ده میلیون دیگر را مجبور به ترک خانه های شان نموده است.

در حال حاضر نیروهای اردوی سوریه به حمایت روسیه و ایران به سوی سرحدات ترکیه رو به پیشرفت اند.

شورشیان سوریه می گویند، مداخله این دو کشور در جنگ سوریه اکنون قیام پنج سالۀ آنها را در برابر رژیم اسد به تهدید مواجه کرده است.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با در نظرداشت تجربه از جنگ عراق و افغانستان به تعهدات خود مبنی بر اعزام قوای زمینی به سوریه تأکید کرد. اما او سال گذشته تصمیم گرفت که ۵۰ تن از نیروهای خاص امریکا را به سوریه اعزام بدارد.

در این میان جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک نشست خبری گفت:

"آنها از پیشنهاد عربستان سعودی در ارتباط به اعزام عسکر به سوریه برای تشدید تلاش ها استقبال می کند."

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در مورد چگونگی اعزام این نیروها چگونه به نظر می آید و نقشی آنها، دفعتاً چیزی نگفت.

XS
SM
MD
LG