لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

واکنش کمیسیون حقوق بشر افغانستان درمورد نشر تصاویر از سوی پنتاگون


هر چند تاکنون ادعا ها و گزارش های متعددی از برخورد نامناسب با زندانیان در زندان های نیروهای امریکایی به نشر رسیده، اما این بار وزارت دفاع امریکا خود نزدیک به دو صد تصویری را که نشان دهنده برخورد نادرست با زندانیان افغان و عراقی در زندان های بگرام در افغانستان و ابوغریب در عراق است به نشر رساند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هر چند این افشا گری را می ستاید اما می گوید که حکومت امریکا باید بدون در نظر داشت کدام برخورد سیاسی این قضیه را بررسی کند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که امریکا باید با کسانیکه موجب آزار و اذیت و شکنجه زندانیان شده مطابق قوانین بین المللی برخورد نماید.

وی گفت:

" ما برخورد اداری، نظامی و سیاسی با این قضایا را نمی خواهیم بلکه ما می خواهیم که برخورد عدلی و قضایی با این قضیه صورت گیرد و عدالت در همچو مسایل تأمین شود، قوانین جنگی و کنوانسیون های ژینوا و قوانین بشر دوستانه باید به شکل اساسی در این گونه قضایا عملی شود."

به تازه گی وزارت دفاع امریکا نزدیک به ۲۰۰ تصویری را که در آن برخورد نامناسب و شکنجه زندانیان افغان و عراقی در زندان های بگرام و ابو غریب از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ میلادی به نمایش گذاشته شده، نشر کرده است.

هر چند پیش از این کانگرس امریکا باانتشار این تصاویر مخالفت کرده بود اما وزارت دفاع امریکا می گوید که اکنون این کار را بر اساس قانون دسترسی به معلومات انجام داده است.

در عین حال مسئولان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان تعهد می کنند که این موضوع را به گونه جدی تعقیب خواهند کرد.

کارل لاهون سخنگوی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

" من با استفاده از موقع می خواهم که بگویم که ما موضوع تجاوز جنسی بر زندانیان و رفتار ضد بشری را با آنان به گونه جدی بررسی می کنیم، ما از تأثیرات این گونه ادعا ها در جریان ماموریت ما در افغانستان خوب آگاه هستیم و ما به شکل کامل به تعهدات خود در راستای آموزش نیروهای امنیتی افغان متعهد هستیم تا در کنار سایر بخش ها در بخش تأمین حقوق بشری موثر واقع گردد زیرا زندان های ایالات متحده امریکا دیگر در افغانستان وجود ندارد."

با این همه حکومت افغانستان نیز نشر این تصاویر را یک اقدام به جا خوانده خواستار تأمین عدالت در این قضیه شده است.

سید ظفرهاشمی سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:

" در مجموع هدف از گرفتن این تصاویر چی بوده؟ با در نظر داشت قوانین بین المللی برخورد با زندانیان مقامات امریکایی خصوصاً بخش قضایش تلاش بخرچ بدهد تا مرتکبین به کیفر برسند."

این در حالیست که ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز تقاضای نشر برخی از تصاویر زندانیان عراقی را از زندان ابو غریب کرده بود اما در آن زمان جورج دبلیوبوش رئیس جمهور پیشین این کشور با نشر آن تصاویر مخالفت کرده و گفته بود که این کار امنیت ملی امریکا را با تهدید مواجه خواهد ساخت.

شماری از اعضای جامعه مدنی امریکا ادعا می کنند که پنتاگون هنوز هم ۱۸۰۰ تصویری را که حکایت برخورد نادرست و شکنجه زندانیان در زندان های بگرام، ابوغریب و زندان گوانتانامو است مخفی نگهداشته اما پنتاگون در این مورد تا کنون ابراز نظر نکرده است.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG