لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

توقعات از نشست سوم چهار جانبه در مورد پروسه صلح افغانستان


اعضای نشست چهار جانبه اکنون تلاش می کنند تا نقشه راه برای آغاز گفتگوهای صلح افغانستان را نهایی سازند.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان در افتتاحیه سومین نشست چهار جانبه ابراز امیدواری کرد که نقشه راه برای صلح در این نشست نهایی گردد.

وی گفت:

"به نظر ما یک نقشه واضح، خوب تعریف شده و عملی صلح، برای پروسه صلح افغانستان و طالبان مسلح مهم است، من امیدوار هستم که در نشست امروز نقشه راه نهایی و سپس عملی گردد."

اسلام آباد به روز شنبه میزبان سومین نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین بود.

مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، برگزاری نشست های چهار جانبه را نشانۀ تعهد جامعه جهانی برای تأمین صلح در افغانستان خواند.

سرتاج عزیز در این نشست گفت که کشورش مشکلات موجود در افغانستان را درک می کند و افزود که هدف از آغاز گفتگو های صلح کاهش خشونت ها در افغانستان و منطقه است.

وی تأکید کرد که تلاش های صلح باید جاری نگهداشته شوند و نباید متوقف شدن گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح یکبار دیگر تجربه گردد.

دومین نشست چهار جانبه برای آغاز گفتگوهای صلح حدود بیست روز قبل در کابل و یک هفته پیشتر از آن اولین نشست در اسلام آباد برگزار گردید و روی تعیین لایحه وظایف و نقشه راه برای صلح بحث صورت گرفت.

وزارت خارجه افغانستان قبل از این ابراز امیدواری کرده است که پس از نهایی شدن نقشه راه گام های جدی در این راستا برداشته شوند.

اما سوال اینجاست که این بار تا چه حد می توان به تعهدات و تلاش های پاکستان نسبت به صلح افغانستان باورمند بود؟

اکبر اوریا دیپلومات اسبق و آگاه مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال می گوید با توجه به فشار های داخلی، منطقه یی و بین المللی، پاکستان در حال حاضر مجبور است تا در پروسه صلح افغانستان نقش مثبت بازی کند.

وی گفت:

" پاکستان ناگزیر است تا به هر قیمت ممکن خودش به صلح سر بگذارد، حالا دیگر مسئله گروه ها مطرح نیست گروه های که در داخل افغانستان اند، به اثبات رسانیده اند که وسیله بازی بیگانه ها اند، نکات عمده این است که فشار منطقه یی و جهانی روز به روز بیشتر شده می رود و برای آنان جای فرار باقی نمی ماند."

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی ماه اپریل سال جاری میلادی را برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مهلت تعیین کرده است.

اما معلوم نیست که طالبان در نتیجه این تلاش ها حاضر به گفتگو های صلح خواهند شد یا نه؟

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG