لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

فوزی: شورای عالی صلح نباید شکل سمبولیک داشته باشد


شورای عالی صلح افغانستان می گوید، هر زمانی که تشکیل این شورا کامل گردد، جامعه جهانی کمک هایش را با آنان از سر خواهد گرفت.

حبیب الله فوزی رئیس کمیته روابط بین المللی این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با تشکیل جدید، باید صلاحیت های شورای عالی صلح افزایش یافته و از حالت نمادین خارج ساخته شود.

وی گفت:

" توقع ما اینست که شورای عالی صلح افغانستان که یک آدرس مهم برای صلح است و تجارب خوبی دارد باید شکل سمبولیک نداشته باشد، بلکه به گونه موثر در پروسه صلح اشتراک داشته و گفتگوها در این رابطه را پیش ببرد."

این سخنان در حالی مطرح می شود که امریکا و بریتانیا از آغاز سال نومیلادی بدینسو به دلیل خالی بودن کرسی های کلیدی در شورای عالی صلح، کمک های مالی شان را با این شورا به حالت تعلیق در آورده اند.

گفته می شود که امریکا، بریتانیا، جرمنی و چین از کشورهای عمده کمک کننده به شورای عالی صلح افغانستان اند.

شورای عالی صلح افغانستان از حدود یکسال بدینسو از سوی سرپرست اداره می گردد.

پیش از این صلاح ‌الدین ربانی ریاست شورای عالی صلح را به عهده داشت که به حیث وزیر خارجه تعیین گردید و معصوم ستانکزی رئیس دارالانشای این شورا بود که در حال حاضر سرپرست وزارت دفاع افغانستان است.

این در حالیست که هم اکنون تلاش ها به هدف آغاز مذاکرات صلح به رهبری معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان پیش برده می شود.

از سوی دیگر شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که اگر حکومت در مورد تعیین رهبری شورای عالی صلح بی توجهی کند این مسئله نه تنها سبب قطع کمک های مالی جامعه جهانی با این شورا شده، بلکه به اعتبار آن نیز صدمه وارد خواهد کرد.

نادر خان کتوازی یک عضو این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"من امیدوارم حکومت تغییرات جدیدی را در این شورا به میان بیآورد، اگر این تغییرات به میان نیاید، نه تنها که کمک های مالی با شورای عالی صلح قطع می گردد بلکه حیثیت کنونی این شورا نیز از بین خواهد رفت."

شورای عالی صلح افغانستان در سال ۱۳۸۹ بر اساس یک فرمان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین ایجاد گردید.

کارکرد شورای عالی صلح افغانستان از زمان آغاز آن، همواره مورد انتقاد بوده و بارها بحث لغو آن مطرح گردیده است.

گزارش های وجود دارند که میلیون ها دالر کمک با این شورا به هدر رفته است.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان تأکید می کنند که این بار باید افراد بیطرف و با صلاحیت برای عضویت در این شورا برگزیده شوند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG