لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

واکنش حقوق بشر افغانستان بخاطر قتل احمد وصیل ۱۲ ساله


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان عدم متوجه بودن خطر از سوی احمد وصیل کودک افغان به مخالفین مسلح را دلیل عمده بی گناهی او میخواند و قتل وی را به شدت محکوم میکند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون، روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قتل این کودک یک عمل خلاف شریعت اسلامی و برخلاف قوانین بشری است: " این یک عمل ناروا و زشت است هم از لحاظ قوانین نافذه کشور و هم بر مبنای تعلیمات اسلامی و هم بر مبنای قوانین جنگ یعنی کنوانسیون های ژینوا و قوانین بشر دوستانه بین المللی و ما منحیث کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این عمل را تقبیح و محکوم میکنیم. "

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می افزاید که سوء استفاده از اطفال در فعالیت های نظامی همچنان خلاف تمامی اصول بین المللی می باشد.

احمد وصیل کودکی دوازده ساله افغان بود که حدود یک سال قبل، برای گرفتن انتقام قتل پدرش بر علیه مخالفین مسلح سلاح برداشت و از سوی مقامات نیروهای محلی ولایت اش به عنوان قهرمان معرفی شد.

این کودک از چندی به این طرف شوق رفتن به مکتب به سرش زده بود و همین که قلم را به جای سلاح ترجیح داد و تازه به مکتب میرفت در آخرین روزهای رخصتی زمستانی اش از سوی مخالفین با ضرب گلوله هدف قرار گرفت.

مسئولیت قتل این کودک را طالبان مسلح بر عهده گرفتند که این کار واکنش های تند شماری از فعالان حقوق کودک را به همراه داشت.

عبدالودود افغان یکتن از فعالان حقوق کودک در مورد به رادیو آزادی گفت: " یک نفر وقتی یک مدت را در جنگ گذشتانده، بالاخره به این نتیجه میرسد که جنگ راه حل نیست و قلم می گیرد و راه حق را می گیرد او کشته میشود این عمل غیر اسلامی وغیر انسانی است. "

شماری از نهاد های بین المللی نیز کشته شدن احمد وصیل، را محکوم کرده و این کار را خلاف قوانین بشری عنوان کرده اند.

در افغانستان از چند دهه به این طرف بیشتر اطفال قربانی جنگ ها شده اند، کارشناسان افغان از طرف های درگیر جنگ در این کشور میخواهند تا از اطفال به حیث ابزار جنگ استفاده نکنند.

آنان همچنان میگویند که مخالفین مسلح نباید اطفال را هدف قراردهند بلکه برعکس باید به تحفظ این گروه که در قوانین بشری روی آن بیشتر تاکید شده توجه نمایند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG