لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

مستغنی: گزارشهای از ملاقات رضوان اختر و مسعود اندرابی نادرست است


از چند روز بدینسو شماری از رسانه های پاکستانی، گزارش های از دیدار مقام های استخبارات افغانستان و پاکستان را به نشر می رسانند، اما وزارت خارجه افغانستان میگوید که این چنین گزارش ها بنیاد ندارد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هدف پخش و نشر چنین گزارش رسانه های پاکستانی روشن نیست؛ اما باید از این رسانه ها پرسیده شود که چرا چنین گزارش های بی بنیاد را نشر میکنند:

" گزارش های را که در مورد این سفرها از رسانه های پاکستانی در چند روز گذشته به نشر رسیده است، ما آن را عاری از حقیقت میدانیم و به عنوان اخباری که حقیقت ندارد آن را تکذیب میکنیم. و اینکه چرا این رسانه ها چنین گزارش های بی اساس را نشر می کنند، من نمی توانم به گونه تحلیلی آن را به شما ارائه کنم؛ اما باید از خود این رسانه ها پرسیده شود که چرا چنین گزارش ها را و بر مبنای چه به نشر می رسانند. "

این در حالی است که روزنامه "دان" چاپ پاکستان در گزارشی نگاشته است که رضوان اختر رئیس استخبارات این کشور روز پنج شنبه وارد کابل میشود و در حضور نماینده چین، با مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان دیدار خواهد داشت.

این روزنامه همچنان نگاشته است که هدف این دیدارها از میان برداشتن بی اعتمادی میان دو کشور است و امکان دارد زمینه این دیدار و گفتگوها را مقام های امریکایی فراهم ساخته باشند.

"ایکسپریس تریبیون" یکی دیگر از روزنامه های پاکستانی نیز روز پنج شنبه گزارشی را از سفر مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به اسلام آباد به نشر رسانده است.

با این همه یک منبع ریاست امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی این گزارش رسانه های پاکستانی را بی بنیاد میخواند و گفته است آقای اندرابی روز پنج شنبه در یک سفر ولایتی بوده است.

این گزارش ها پس از آن از سوی مقام های حکومت افغانستان بی اساس خوانده شده است که، چند روز پیش نیز روزنامه "the nation " چاپ پاکستان از سفر مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به اسلام آباد، گزارشی را نشر کرده است؛ اما در آن روز ریاست عمومی امنیت ملی این گزارش را رد کرد.

اکنون پرسش اینجاست که چرا رسانه های پاکستانی گزارش های را نشر میکنند که در آن از سفر مقام های استخباراتی افغانستان به پاکستان نگاشته شده است.

اسد الله ولولجی یکی از کارشناسان نظامی میگوید پاکستان در تلاش است تا بداند که در حکومت وحدت ملی چه کسانی دلبسته روابط با پاکستان اند و کدام چهره ها مخالف این روابط اند:

" این چنین گزارش های تبلیغاتی از به کار گیری اسلحه و اتوم کرده بسیار تاثیر گذار است، رسانه های پاکستانی با پخش و نشر چنین گزارش ها یا در پی مغشوش ساختن ذهن مردم استند و یا اینکه میخواهند نظر سنجی کنند که چه اندازه چهره ها درحکومت افغانستان موافق به داشتن روابط با پاکستان اند و چه تعداد نه. افغانستان یک مرکز استخبارات جهانی شده تمام کشور ها از اینجا اطلاعات استخباراتی دارند؛ اما پاکستان فعال از دیگر کشور ها. "

در این میان یک منبع حکومت افغانستان میگوید برخی از رسانه های پاکستانی به دستور نظامیان و استخبارات این کشور چنین گزارش ها را به نشر می رسانند تا ذهن مردم را مغشوش سازند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG