لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

۴۵ پروژه انکشافی در ولایت بلخ به بهره برداری سپرده شد


ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت بلخ به ارزش ۲.۵ میلیون دالر امریکایی ۴۵ پروژه انکشافی را در این ولایت به بهره برداری سپرده است.

عبدالباسط عینی رئیس اداره احیا و انکشاف دهات ولایت بلخ حین افتتاح یک پروژه ۴ هزار متر دیوار استنادی در ولسوالی خلم ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت که ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت بلخ به ادامه تطبیق پروژه های انکشافی اش این بار هشت سربند آب، چهار هزار متر دیوار استنادی، هشت ترناب و چندین کانال آب را به منظور جلوگیری از خسارات سیلاب به ارزش نزدیک به یک میلیون دالر در ولسوالی خلم ساخته اند.

به گفته وی که از یک هفته به اینسو بیش از ۴۵ پروژه انکشافی عام المنفعه را در چندین ولسوالی بلخ به بهره برداری سپرده که هزینه مجموعی آن به ۲.۵ میلیون دالر آمریکایی می رسد.

آقای باسط در مورد به هزینه این پروژه ها چنین گفت: " امروز بیش ۴۵ پروژه انکشافی در بلخ به بهره برداری سپرده شد که در چندین ولسوالی این ولایت بود و هزینه مجموعی آن به ۲.۵ میلیون دالر امریکایی میرسد که از سوی بانگ آسیایی و دولت جاپان پرداخت گردیده است. "

اوایل بهار سال گذشته باشنده گان ولسوالی خلم ولایت بلخ از اثر سرا زیر شدن سیلاب ها شدیداً متضرر شدند و برای چند روز مسیر راه کابل-مزار در اثر تخریب سرک عمومی شاهراه مزار به وسیله سیلاب، مسدود گردید.

سیلاب بیش از یک هزار و ۵۰۰ خانه را در دوازده قریه ولسوالی خلم تخریب نمود و هزار تن مجبور به مهاجرت به سایر ولایات کشور شدند.

چند تن از باشنده گان خلم در رابطه به خسارات سیلاب می گویند: " سیلاب سال گذشته بیش از ۱۲ قریه را تخریب نموده و مردم را با چالش ها روبرو ساخت مشکل عمده این بود که مجبور به ترک منطقه خود شدند آن زمان دولت به موقع اقدام نکرد. "

شماری از باشنده گان ولسوالی خلم بلخ نیز ایجاد دیوار استنادی و سربند های آب برای بیش از ۱۱۷ قریه این ولسوالی را اقدام مثبت جهت دفع خسارات ناشی از سیلاب در آینده دانسته و خواهان توجه بیشتر دولت در قسمت فعالیت های انکشافی در این ولسوالی گردیدند.

در عین حال سید ابرار هاشمی ولسوال خلم می گوید که ریاست احیا و انکشاف دهات به منظور انکشاف ساحات دور دست در قسمت بهبود وضعیت اقتصادی زندگی زارعین نیز برنامه های را روی دست گیرد.

از آغاز سال روان هجری شمسی تا به اکنون ریاست انکشاف دهات ولایت بلخ از میان ۴۰۶ پروژه انکشافی پلان شده خود، توانسته است که ۲۳۰ پروژه را تکمیل نموده و به بهره برداری بسپارد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG