لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

اشرف غنی خطاب به مردم: در امنیت تاپی از شما کمک می خواهم


رئیس جمهور افغانستان از باشنده‌گان ولایات که در مسیر پروژه تاپی قرار دارند می‌خواهد تا به همان اندازه که برای تأمین صلح تلاش می‌کنند برای تطبیق پروژه تاپی نیز گام بردارند.

محمد اشرف غنی تاپی را بزرگترین پروژه برای پیشرفت این کشور خوانده می‌گوید، تاپی تنها پروژه انتقال گاز نیست بلکه افغانستان از لین برق پنج صد کیلو وات و فایبر نوری نیز بهره مند خواهند شد.

آقای غنی این اظهارات را روز چهارشنبه در یک سفر به قندهار در برابر مقامات محلی، بزرگان قومی، متنفذین، فعالان مدنی و شماری از باشنده‌گان این ولایت مطرح کرد: " در بخش تاپی از شما کمک می‌خواهم، از سکتور امنیتی و والی صاحبان پنج ولایت کمک می‌خواهم اما از همه بیشتر به کمک مردم نیاز دارم، این آینده ما و شما است. "

تاپی نام پروژۀ بزرگ انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق افغانستان می‌باشد که بر اساس گزارش ها این پروژه نیازمندی های انرژی هند و پاکستان را مرفوع خواهد ساخت.

این پروژه قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل شود و از درک حق ترانزیت آن به افغانستان سالانه چهارصد میلیون دالر عاید خواهد آمد.

در این حال مسئولان اتاق تجارت ولایت قندهار از بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت استقبال کرده از رئیس جمهور خواستند تا با آوردن انرژی برق در انکشاف تجارت و صنعت آنان را همکاری کند.

نصرالله رئیس اتاق تجارت قندهار می‌گوید که از چهارده سال به اینسو این ولایت به انرژی برق دسترسی کامل ندارند.

وی می‌گوید اگر مشکل برق در این ولایت حل شود با فعال شدن فابریکه ها، زمینه کاری برای هزاران جوان فراهم خواهد شد: " در صورتیکه مشکل بی برقی ما حل شود، تاجران ما تشویق شده چه با حکومت باشد و یا هم شخصی سرمایه گذاری خواهند کرد و با این اقدام زمینه کاری برای بسیاری افراد فراهم خواهد شد."

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که ترکمنستان تعهد مصرف پنج میلیارد دالر در پروژه تاپی را کرده است.

آقای غنی به مردم قندهار اطمینان داده گفت که برق وارداتی ۵۰۰ کیلوات ترکمنستان که در کنار پروژه تاپی انتقال خواهد شد، مشکل بی برقی ولایت قندهار را رفع می‌کند.

مردم افغانستان ضمن اینکه پروژه تاپی را کلید پیشرفت این کشور می‌دانند اما اخیراً از امنیت مسیر راه این پروژه ابراز نگرانی کرده اند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG