لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

جاش ارنست: افغانستان هنوز هم یک کشور خطرناک است


جاش ارنست مسوول مطبوعاتی قصر سفید
جاش ارنست مسوول مطبوعاتی قصر سفید

جاش ارنست مسئول مطبوعاتی قصر سفید می‌گوید، حملات اخیر تروریستی در افغانستان نشان می‌دهند که این کشور هنوز هم یک کشور خطرناک است.

به گفته وی، هنوز هم چالش های امنیتی در افغانستان موجود اند، بخصوص حملات اخیر بر پولیس در کابل بیانگر وضعیت جدی امنیتی است.

جاش ارنست افزود، نیروی های افغان حدود یکسال پیش مسئولیت امنیتی کشور شان را بدوش گرفتند و واضح شد که این یک کار مشکل بود زیرا افغانستان یک کشور بزرگ است و افراطیان مسلح مستقر در این کشور از مهارت های زیاد برای جنگ با نیرو های افغان برخوردار اند.

وی که روز گذشته با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت، نیرو های افغان از زمانیکه مسئولیت امنیتی را بدوش گرفته اند نشان داده اند که برای جنگیدن به کشور خود علاقمندی زیاد دارند.

وی جنگ اخیر شهر کندز را مثال داده می‌گوید، نیروهای افغان به همکاری قوای بین المللی توانست در وقت کم دوباره شهر کندز را از تصرف طالبان مسلح بیرون و وضعیت را بگونۀ عادی برگردانند.

آقای ارنست یکبار دیگر از تعهد امریکا و قوای ناتو یادآور شد که همکاری شانرا با افغانستان و مردم آن ادامه داده و در آموزش نیروهای افغان نیز همکاری می کنند تا نیرو های افغان در تأمین امنیت کشور خود بیشتر مؤثر واقع شوند.

در همین حال، قوماندان قوای امریکا در افغانستان با اشاره به اهمیت مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان در جلسه استماعیۀ کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا از فرزند بزرگ اش یادآور شد که برای دور سوم خدمات در افغانستان آماده‌گی می‌گیرد.

جنرال جان کمپیل گفت، فرزند اش را برای آخرین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در جلال آباد دیده بود و از آن به بعد با او تنها از طریق تلیفون صحبت کرده است.

جان کمپیل افزود، در صورتیکه می‌دانستم این کار ارزش ندارد برای پسرم می‌گفتم که کاری دیگر پیدا کند.

وی به کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفت که افغانستان به توجه دوامدار امریکا نیاز دارد:

" افراد وابسته به شبکه القاعده و حقانی که با طالبان پیوسته اند به ارزش های ملی ما به عنوان تهدید باقی مانده اند، شبکه القاعده بطور قابل ملاحظه تضعیف شده اما کشف یک پایگاه القاعده در سرحدات جنوبی افغانستان نشان داد که القاعده بگونه کامل از بین نرفته است. شبکه حقانی از همه بیشتر به نیرو های امریکا و ائتلاف تهدید باقی مانده است. شبکه حقانی بیشتر بالای جاهای مهم و مهمان خانه ها در افغانستان حملات را انجام داده و این تهدید ها اجازه نمی‌دهد که ثبات سراسری در افغانستان تأمین شود. در نهایت با این همه تهدید ها افغانستان به توجه دوامدار امریکا نیاز دارد."

قوماندان قوای امریکا در افغانستان گفته که کمک های مالی با افغانستان تا زمانی باید ادامه بیابد که افغانستان از لحاظ اقتصادی توان حفظ مردم خود را پیدا کند.

به باور وی، این کار ممکن تا ۲۰۲۴ میلادی امکان پذیر شود اما جان کمپیل تأکید کرد که حکومت امریکا امسال از افغانستان می‌خواهد که برای بدست آوردن کمک‌های مالی بیشتر باید خود را ثابت سازد.

XS
SM
MD
LG