لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

سادات: در چند سال آینده برای هزاران جوان زمینه کار را فراهم میکنیم


در حالیکه جوانان افغان در کنار برخی مشکلات دیگر با معضل بیکاری نیز دست و گریبان هستند، معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از برخی اقدامات در این زمینه حرف میزند.

کمال سادات معین بخش جوانان این وزارت روز چهار شنبه در نشست افتتاحیه "روند اندیشه نو" در کابل تعهد کرد که در کنار ایجاد فرصت های مناسب کاری برای جوانان، در بخش های مختلف سهولت ها را نیز برای شان فراهم خواهد کرد:

" در چندین سال بعدی به صدها و هزارها جوان در داخل و جارج از افغانستان زمینه کاری را مهیا میسازیم، در این مورد گفتگو ما با چندین وزارت مربوطه، سفارت خانه های افغانستان در دیگر کشور ها و با دولت های کشور های دیگر جریان دارد تا برای برخی جوانان در کشور های دیگر و به شماری در داخل کشور زمینه کاری را مهیا بسازیم. "

به دلیل بحرانی شدن وضعیت امنیتی و اقتصادی در افغانستان، روزانه هزاران جوان این کشور با پذیرفتن مشکلات و مشقت های زیادی تن به مهاجرت های غیر قانون میدهند.

مقامات افغان میگویند که در بیش از یک سال یک صد و پنجاه هزار تن از افغانستان به کشور های اروپایی رفته اند و گفته می شود که این روند همچنان ادامه دارد.

در عین حال مسئولان روند اندیشه نو میگویند که این پروسه را به هدف حل مشکلات گوناگون اجتماعی جوانان ایجاد کرده اند.

جمشید صوفی زاده رئیس این روند گفت که با همکاری سایر جوانان از هیچ تلاشی برای سهولت جوانان دریغ نخواهد کرد: " افغانستان آباد مرفع و توسعه یافته دورنمای روشن است در ذهن ما بنا برین برای ارتقای سطح دانش و بینش عمومی بلند بردن سطح فرهنگی اجتماعی و توسعه کشور روند اندیشه نو را ایجاد نمودیم. "

رستم مبشر عضو این نهاد در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان بیشتر در بخش آگاهی عامهء جوانان گام های جدی برخواهند داشت: " روند اندیشه نو طوریکه از شعار آن معلوم است برای تنویر اذهان عامه ایجاد شده است این یک روند اجتماعی است که عده از جوانان با درک و آگاه گرد هم آمده اند و یک محور را برای کار به نسل جوان. "

تلاش ها برای جلوگیری از فرار جوانان از کشور مسئله تازه نیست، قبل ازین رئیس جمهور غنی و دیگر مقامات حکومتی وعده سپرده اند که سعی میکنند تا فرصت های مناسب کاری را در داخل کشور مهیا سازند.

جرمنی که میزبان بیشترین پناهنده گان است اعلام نمود که به تمام افغان پناه داده نمیتواند و آنها باید دوباره به کشور شان برگردند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG