لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

فخری: فساد اداری به حدی نیست که باعث ضایع شدن کمک ها گردد


سید حسین فخری سرپرست اداره عالی مبارزه با فساد اداری
سید حسین فخری سرپرست اداره عالی مبارزه با فساد اداری

اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان تاکید می کند که مبارزه با فساد اداری در این کشور نیازمند همکاری ادارات مسئول ملی و بین المللی است.

سید حسین فخری سرپرست این اداره روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، فساد اداری در افغانستان به اندازهء نیست که سبب شود تا کمک های جامعه جهانی با این کشور به طور کامل قطع گردد:

" فساد اداری در افغانستان به حدی نیست که باعث ضایع شدن کامل کمک های کشور های اروپایی و یا سایر نهاد های بین المللی گردد، بهتر است که اتحادیه اروپا با ادارات مسئول با همکاری خود زمینه های فساد اداری را در ادارات و نهاد های انکشافی ما کاهش ببخشد. "

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که بتازه گی نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان گفته که میزان نهایت بلند فساد، کمک های جامعه جهانی را با این کشور تهدید می کند.

در اعلامیۀ این اتحادیه که به روز سه شنبه نشر شده به نقل از فرانز مایکل میلبن آمده که اقدامات حکومت افغانستان در برابر فساد اداری بسیار ناچیز و بطی بوده و وی خواهان اتخاذ اقدامات بیشتر در این مورد شده است.

این در حالیست که اخیراً سازمان دیده بان شفافیت بین المللی افغانستان را در ردیف سه کشور مفسد جهان قرار داد.

اما شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند قطع کمک های جامعه جهانی راه حلی برای مبارزه با فساد اداری در کشور نیست.

شکریه بارکزی یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت، برای ازمیان بردن فساد در هماهنگی با کشور های تمویل کننده باید راهکار های مناسبی جستجو گردد:

" کم شدن کمک های جامعه جهانی و بخصوص آنهم که می گویند به دلیل فساد اداری، این در حقیقت خود سبب به میان آمدن فساد و ایجاد بحران دیگری در کشور می گردد، بیشتر از اتحادیه اروپا این نگرانی بیشتر ما مردم افغانستان است؛ اما چرا ما که قربانی فساد هستیم دوباره قربانی بدهیم، موافق هستم که فساد در کشور وجود دارد؛ اما مخالف این هستم که بگویند این فساد را با قطع کمک ها میخواهند از بین ببرند. "

خانم بارکزی افزود، بهترین شیوه برای مبارزه با فساد اداری این است که امور حکومتداری بشکل الکترونیکی انجام شوند و گزارش دهی از نحوه مصارف در سطح بلند نهاد های دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد.

اما رئیس اجرائیه افغانستان به تازه گی گفته است که تلاش ها برای از میان برداشتن فساد در کشور به شدت ادامه دارند و حکومت وحدت ملی در این راستا دست آورد های نیز دارد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG