لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

جرأت: افغان‌ها بگونه اجباری از جرمنی اخراج نخواهند شد


پس از آنکه جرمنی از اخراج برخی افغان ها از آنکشور هشدار داد، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که جرمنی را وادار خواهد ساخت تا افغان های مهاجر را بگونه جبری از آن کشور اخراج نکند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که بزودی با جرمنی تفاهمنامهء را امضا خواهد کرد که به اساس آن افغانها بگونه اجباری از آن کشور اخراج نخواهند شد.

وی گفت که این تفاهمنامه دربر گیرنده پنج موضوع مهم است: " دولت افغانستان حد اقل با ۹ کشور اروپایی در گذشته تفاهمنامه داشته و این تفاهمنامه تعریف اش این است که ۵ کتگوری را این کشور ها هیچ گاهی نمیتوانند که اخراج اجباری داشته باشند، معلولین، اطفال زیر سن، افراد بی سرپرست و خانواده های که از طریق خانم ها سرپرستی می شدند افراد هستند که این ها اخراج اجباری نشوند. "

آقای جرأت افزود که شرایط آنان در خصوص تمامی تفاهمنامه های امضا شده و در حالی امضا با کشور های اروپایی این است که افغانها باید به خواست خودشان به کشور برگردند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان گفت که بر علاوه جرمنی، به هدف حفظ حقوق مهاجرین با کشور اتریش نیز تفاهمنامهء را امضا خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی یکصد و پنجاه هزار افغان در جرمنی درخواست پناهنده گی داده اند که بگونه فردی خواست های پناهنده گی شان بررسی خواهد شد.

این درحالست که توماس دی مایزییر وزیر داخله جرمنی روز دوشنبه در دیدار با نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان در کابل گفت جرمنی با حکومت افغانستان همکاری مالی خواهد کرد تا با افغان های باز گذشته از آن کشور کمک کند.

اما وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که تنها افغان های به خواست خود شان به کشور بر خواهند گشت که نتوانند شرایط کشورهای میزبان و معیارهای کنوانسیون های بین المللی را تکمیل کنند.

در این حال پروین درانی یکی از اعضای کمیسون امور مهاجرین ولسی جرگه تاکید دارد که حکومت افغانستان با درنظرداشت وضعیت کنونی کشور باید تلاش کند تا افغان های که به کشورهای اروپایی رفته اند باقی بمانند:

" افغانهای که به حالات دشواری و با قبول کردن مرگ شان به کشور های خارجی رفته اند با اینکه وضعیت افغانستان بسیار بحرانی است و با گذشت هر روز بدتر میشود اقتصاد مردم ضعیف است تجار ملی رفتند بناً رئیس جمهور، رئیس اجرائیه، وزیر مهاجرین و سایر دولت مردان ما در مورد برخورد جدی داشته باشند تا وضعیت در کشور ما بهبود میابد مهاجرین ما به هر شکل که امکان دارد نگهداشته شوند. "

در یک سال گذشته که بحران پناهجویی کشور های اروپایی را تهدید میکند، جرمنی میزبان بیشترین پناهجویان بوده است.

صد ها هزار شهروند افغانستان، سوریه، عراق و برخی کشورهای افریقایی با پذیرفتن مشکلات و مشقت های زیاد خود را به اروپا رسانده اند.

اکنون جرمنی گفته است که کشورش این همه مهاجرین را پذیرفته نمیتواند و به شمول افغانها شماری از مهاجرین را دوباره اخراج می کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG