لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

وزارت زراعت تلاش دارد تا افغانستان از درک غله به خودکفایی برسد


بر اساس بررسی های ابتدایی وزارت زراعت و آبیاری، افغانستان حدود چهار میلیون هکتار زمین للمی دارد که همین حالا از آن بصورت منظم استفاده صورت نمی گیرد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و آبیاری در یک نشست خبری در کابل گفت که برای استفاده منظم از زمین های للمی ستراتیژی چهار ساله طرح شده که با تطبیق آن مشکل کمبود غله تا حدی در کشور حل خواهد شد.

آقای ضمیر گفت که این ستراتیژی در قدم نخست در شانزده ولایت کشور عملی خواهد شد که نود درصد زمین های للمی افغانستان در آن موجود است: " در مرحله اول ما در شانزده ولایت حاد گندم تمرکز داریم که در آنجمله چهار ولایت است که اکثراً زمین های للمی ما در آن ولایات خراب شده یا میتوان گفت که چهل و پنج در صد کندم های للمی ما در آن ولایات خشکیده است. اول از شانزده ولایت آغاز می کنیم و بعد آهسته آهسته به پیش می رویم. "

در حال حاضر افغانستان سالانه به شش میلیون تُن گندم نیاز دارد که چهار اعشاریه پنج میلیون آن در داخل کشور تولید شده و یک و نیم میلیون تن دیگر آن از کشور های همسایه وارد می شود.

اسد الله ضمیر وزیر زراعت و آبیاری افغانستان می گوید، این اولین باری است که در این کشور برای استفاده منظم از زمین های للمی ستراتیژی طرح می شود.

وی از کشورهای کمک کننده افغانستان و جامعه جهانی می خواهد تا با این کشور در زمینه تطبیق این ستراتیژی همکاری کنند.

در عین حال اندرسن سفیر آسترالیا در افغانستان استفاده منظم از زمین های للمی را نه تنها به نفع زراعت این کشور میخواند بلکه می گوید که با تطبیق این ستراتیژی عواید این کشور نیز افزایش خواهد یافت.

آقا اندرسن در این نشست تفاهمنامه کمک بیست و پنج میلیون دالر را نیز با وزیر زراعت و آبیاری به امضا رسانید: " آسترالیا متحد به کمک بیست و پنج میلیون دالر در بین سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ است، این پول برای انعطاف پذیری از بخش زراعت است تا بتوانند در حل مسایل خلاقانه کار کنند و معیشت مردم محل انکشاف پیدا کند. "

ستراتیژی استفاده از زمین های للمی از ولایت های کابل، هرات، کندز و هلمند آغاز میشود و به گفته مقامات وزارت زراعت بیشتر زمین های للمی این کشور نیز در این ولایات موجود است.

وزارت زراعت و آبیاری افغانستان میگوید که این ستراتیژی بعدآ در ولایات دیگر نیز تطبیق خواهد شد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG