لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

بغلان: عملیات نیروهای افغان متمرکز به دند غوری بوده است


اگر وضعیت امنیتی در ولایت بغلان از سوی نیروهای امنیتی افغان کنترول نشود در بهار سال آینده برای مردم و حکومت به یک درد سر بزرگی مبدل خواهد شد.

برخی از نماینده های بغلان در ولسی جرگه با اظهار این مطلب می گویند که مخالفین مسلح حکومت در حال حاضر بر علاوه دند غوری و منطقه دند شهاب الدین این ولایت، در بغلان مرکزی، بورکه و برخی مناطق کیله گی و تاله و برفک نیز تحرکات دارند.

محمد عظیم محسنی نماینده مردم بغلان در ولسی جرگه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که عملیات نیروهای امنیتی افغان متمرکز به دند غوری این ولایت بوده و به دیگر مناطق بغلان گسترش نیافته است:

" در آنجا عملیات در ساحات دند غوری مدنظر گرفته شده است و دند شهاب الدین که فعلاً در مسیر شاه رای کندز و بغلان است در این قسمت تا هنوز کدام اقدام نکرده اند و خواهش ما از حکومت این است که وقتی اقدام می کند توجه داشته باشند تا افراد ملکی متضرر نشوند. "

آقای محسنی افزود، قبل از این که عملیات در دند غوری بغلان آغاز شود مخالفین مسلح از این منطقه به دیگر ساحات این ولایت نیز تحرکات داشته و مناطق دیگر را هم نا امن ساخته اند.

دند شهاب الدین از مناطق نزدیک به شاهراه پلخمری - کندز است که به دلیل درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح پایه برق وارداتی نیز تخریب گردیده است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی یک هفته قبل امر عملیات تصفیوی را در ولایت بغلان صادر کرد و اکنون به رهبری مراد علی مراد معاون لوی درستیز قوای مسلح افغانستان عملیات نظامی در برخی از مناطق این ولایت جریان دارد.

این در حالیست که چهار ماه قبل میان مردم محل و حکومت برای متوقف شدن جنگ تفاهمنامه یی به امضا رسید که عکس العمل های را نیز در پی داشت.

در این حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که در کنار دند غوری در منطقه دند شهاب الدین نیز عملیات نیروهای امنیتی جریان دارد: " در اکثر نقاط که قبلاً دشمن تخریب کاری می کرد وزارت دفاع و نیروهای اردوی ملی حاکمیت دارند فعلاً مشکل در مناطق دند غوری و دند شهاب الدین است که در هر دوی این منطقه فعالیت های محاربوی ادامه دارد. "

در این حال مردم انتقاد دارند که نیروهای امنیتی افغان پس از عملیات و پاکسازی مناطق ار وجود مخالفین مسلح، به نگهداری آن توجه لازم نمیکند.

حی گل سلیمان خیل یکی از کارشناسان امنیتی می گوید، اگر حکومت در مناطق تصفیه شده نیروهای امنیتی را جابجا نکند همچو عملیات ها نتیجه لازم در قبال نخواهد داشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG