لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

آزاد: یک نشست درمورد گشایش راه لاجورد در ترکیه برگزار میشود


مقامات حکومت افغانستان می گویند که تلاش ها برای گشایش راه لاجورد و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی افزایش یافته است.

راه تاریخی لاجورد، افغانستان را از طریق کشورهای آسیای میانه با اروپا وصل خواهد کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان می گوید از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو در این رابطه دو نشست در ترکمنستان و گرجستان صورت گرفته، روی مسایل تخنیکی آن توافق شده و نشست بعدی آن در آینده نزدیک در ترکیه برگزار خواهد شد.

خیر الله آزاد معاون سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو ازادی گفت:

"توافقنامه پنج جانبه پیش نویس اش آماده شده و دو مجلس تخنیکی برای بحث روی جزئیات این توافقنامه برگزار شده قرار است، مجلس سومی در یکی دو ماه آینده در ترکیه برگزار شود و امیدوار هستیم که جلسه بعدی ما را به رسیدن به توافق نهایی و امضای این توافقنامه پنج جانبه نزدیک تر بسازد."

افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در توافقنامه راه تاریخی لاجورد شامل هستند.

بر اساس مطالعات اولیه نهادهای مستقل، این مسیر که تاریخچه آن به بیش از دو هزار سال می رسد، یکی از مسیرهای اصلی راه ابریشم بوده است.

در آن زمان احجار قیمتی افغانستان به شمول لاجورد از معادن بدخشان از همین مسیر به اروپا، بالکان و کشورهای سواحل مدیترانه صادر می شد.

وزارت امور خارجه افغانستان می گوید که با استفاده از این راه ترانزیتی در انتقال هر کانتینر مال تجارتی حدود یک هزار و پنجصد دالر امریکایی کاهش می آید.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که در کنار راه بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران این سومین راهی است که می تواند روابط تجارتی میان افغانستان و کشورهای اروپایی را گسترش دهد.

رحیم مهمند رئیس تجارت بین المللی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"راه لاجورد که بطرف کشورهای اروپایی می رود نسبت به راه کراچی و یا چابهار نزدیکترین راه برای صادرات و واردات افغانستان است این راه از یک طرف در هزینه انتقال اموال کاهش می آورد و از سوی دیگر اموال به وقت کم به بازارها خواهد رسید."

آقای مهمند افزود که در گذشته اموال تجارتی افغانستان از این مسیر نخست به ترکمنستان و پس از آن به آذربایجان، گرجستان و بالاخره به ترکیه انتقال می شد.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها در صحبت هایش بر مبدل ساختن افغانستان به یک دهلیز تجارتی و ترانزیتی فعال میان کشورهای همسایه و اروپایی تأکید ورزیده است.

در این حال کارشناسان افغان می گویند که گشایش راه ابریشم در انکشاف بخش های تجارتی و اقتصادی این کشور تأثیر مثبت خواهد داشت.

عبدالله واحدیار یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"این یک اقدام مهم برای انکشاف اقتصاد افغانستان است، انکشاف اقتصادی افغانستان مستقیماً با این راه وابسته است، با فعال شدن این راه تاجران افغان رشد کرده و اقتصاد این کشور نیز انکشاف خواهد کرد، صادرات افزایش خواهد یافت و تجار تقویت می شود و اقتصاد کشور به پا خواهد ایست."

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، با وجودیکه افغانستان با پاکستان و ایران تفاهمنامه های ترانزیتی را به امضا رسانیده اما با آنهم در این کشورها در بخش واردات و صادرات به تجار افغان سهولت های لازم ایجاد نشده است.

حکومت افغانستان می گوید که این کشور اکنون عضویت سازمان تجارت بین المللی را بدست آورده و با در نظر داشت اصول این سازمان همه مشکلات خود را با کشورهای همسایه و جهان حل خواهد کرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG