لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

اوباما در باره شمار عساکر امریکا در افغانستان تجدید نظر می‌کند


موج جدید جنگ و درگیری ها در افغانستان، رئیس جمهور امریکا را وادار ساخته است تا در بارۀ شمار عساکر این کشور در افغانستان تجدید نظر کند.

رئیس جمهور امریکا در بارۀ پلان خود در مورد کاهش شمار عساکر امریکایی در افغانستان برای بار دوم تجدید نظر می کند.

تصمیم قبلی باراک اوباما این بود که تا سال ۲۰۱۷ میلادی که دورۀ ریاست جمهوری وی به پایان می رسد، شمار سربازان امریکایی در افغانستان از نه هزار و هشتصد به پنج هزار و پنجصد سرباز کاهش داده خواهد شد.

در این میان جیمز دابنز نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته است که او فکر نمی کند که رئیس جهمور امریکا شمار سربازان امریکایی در افغانستان را در آیندۀ نزدیک کاهش دهد.

او گفته است که باراک اوباما تصمیم گیری در این مورد را به رئیس جمهور آیندۀ امریکا واگذار خواهد کرد.

از سوی دیگر نظامیان ارشد امریکا و شماری از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کانگرس این کشور به این باور اند که این مناسب نخواهد بود که باراک اوباما در مدت باقیماندۀ دورۀ ریاست جمهوری خود در بارۀ ترتیب و انسجام دو بارۀ سربازان امریکایی در افغانستان تصمیم بگیرد.

در عین حال، سناتور سرشناس جمهوری خواه جان مککین که کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنا را نیز رهبری می کند گفته است که وضعیت افغانستان بحرانی است.

از سوی دیگر جنرال میاک نیکلسن که برای قوماندانی نیروهای امریکایی در افغانستان نامزد شده است گفته است که اگر نامزدی وی از سوی کانگرس تائید شود در چند ماه آینده در بارۀ وضعیت افغانستان و شمار عساکر امریکایی که در این کشور باقی خواهند ماند بررسی همه جانبه انجام خواهد داد.

جنرال نیکلسن با ستایش توانایی نیروهای افغان گفته است که این نیروها هنوز هم در عملیات خود به کمک نیاز دارند.

در این میان جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی افغانستان با تائید نظر جنرال نکلسن به رادیو آزادی چنین گفت:

" جنگی که در افغانستان است. در همین لحظۀ که من با شما صحبت می کنم ما در یک عملیات بسیار سنگین در ولایت بغلان مصروف هستیم. این جنگیست که ما در آن به حمایت بسیار قوی ایالات متحدۀ امریکا ضرورت داریم."

جنرال مراد، نامزدی جنرال نکلسن برای قوماندانی نیروهای امریکایی در افغانستان را یک تصمیم خیلی به جا خوانده گفت که او از وضعیت افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور و جنگ افغانستان تجربۀ بسیار کافی دارد.

XS
SM
MD
LG