لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

نظری: حضور زنان در سازمان های سیاسی سمبولیک نباشد


دلبر نظری وزیر امور زنان
دلبر نظری وزیر امور زنان

چهارده سال پسین و زندگی زنان افغان که شاهد دستاوردها و چالش های بوده است، وزارت زنان اما در این همه سالها تغییر در زندگی زنان را شکننده میداند و نقش سمبولیک آنان را در میان احزاب، سازمان های سیاسی و نهاد های جامعه مدنی به انتقاد می گیرد.

وزارت امور زنان میگوید، اگر این نهاد ها به نقش سیاسی زنان توجه میداشتند، در چند سال گذشته نماینده گان بیشتری از زنان در این نهاد ها به عنوان چهره های سیاسی در جامعه، رشد میکردند.

این وزارت روز دوشنبه نشستی را زیرنام "زن، اجندای ملی ماست" در کابل برگزار کرده است که برای سه روز ادامه خواهد داشت.

دلبر نظری وزیر امور زنان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت هدف از برگزاری این گردهمایی، دعوت از احزاب، سازمان های سیاسی و نهاد های جامعه مدنی است تا در پیوند به چگونگی بلند بردن نقش سیاسی زنان، به تفاهم برسند: " در افغانستان شمار احزاب، سازمان های سیاسی و نهاد های مدنی بسیار زیاد است، اما نقش این نهاد ها را برای آوردن تغییر در زنده گی زنان و نقش سیاسی زنان، ما شکننده می بینیم. هدف نشست امروز ما این بود که تمام این نهاد به تفاهم برسند که چطور میتوانند برای رشد سیاسی و بلند بردن نقش مشارکت سیاسی زنان به تفاهم برسند و تنها حضور زنان در این نهاد ها سمبولیک نباشد. "

خانم نظری میگوید وزارت امور زنان برنامه های تازه یی را برای بلند بردن نقش مشارکت سیاسی زنان در کشور روی دست گرفته است و تلاش می ورزد تا دیگر حضور زنان در احزاب و سازمان های سیاسی به گونه نمادین نباشد.

در این میان، فیض الله ذکی معاون حزب جنبش ملی که در این نشست حضور داشت میگوید، حزب ستیزی در چند سال گذشته در افغانستان آسیب های بسیاری را به نقش مشارکت سیاسی زنان وارد ساخته است.

او تاکید میکند که اعضای این حزب بیشتر تلاش می ورزند تا در هماهنگی با دیگر احزاب روی نقش سیاسی زنان کار کنند: " در دیموکراسی نوپای ما در چند سال گذشته دیدگاه حزب ستیزی وجود داشته است که نتیجه آن بیشتر به زیان زنان افغان تمام شده است. هر قدر که اشتراک زنان در احزاب سیاسی بیشتر باشد، احزاب مجبور میشوند تا اسامی بیشتر زنان را به عنوان نماینده گان خود برای کرسی ها در انتخابات معرفی کنند و این میتواند سبب بلند رفتن نقش فعال سیاسی زنان در کشور گردد. "

فیض الله ذکی میگوید زمان آن است تا زنان برای حق مشارکت سیاسی شان گام های استوار بردارند.

او میگوید هر پیمانه یی که مشارکت سیاسی زنان در میان احزاب و سازمان های سیاسی بیشتر باشد آنان نقش بیشتری در انتخابات و تصمیم گیری های سیاسی خواهند داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG