لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

"نشست سوم ۴جانبه، زمینه گفتگوی مستقیم با طالبان را فراهم می‌کند"


شورای عالی صلح افغانستان میگوید، با توجه به موقف و شرایط مطرح شده از سوی طالبان در نشست غیر رسمی موسسه بین المللی پگواش در قطر احتمال آن میرود که طالبان مسلح در سومین نشست چهارجانبه شرکت کنند.

حبیب الله فوزی رئیس کمیته روابط بین المللی این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در نشست سوم چهارجانبه بر علاوه یک سلسله فیصله ها، زمینه گفتگو مستقیم با طالبان مسلح نیز فراهم میگردد: " پایان سومین نشست چهارجانبه این خواهد بود که چطور میتواند گفتگوها را در آینده نزدیک با طالبان مسلح آغاز کند و با کدام راهکار آغاز شود این را که در نشست سوم، طالبان و یا نماینده گان حزب اسلامی شرکت میکنند رد کرده نمیتوانم، یعنی احتمال دارد که شرکت کنند ولی بعد از این احتمال غالب اینست که طالبان به مذاکره حاضر شوند. "

آقای فوزی افزود که احتمال این هم موجود است که گروه طالبان به رهبری ملا محمد منصور در گفتگوهای صلح شرکت کند

به گفته وی با این کار گروه جدا شده طالبان به رهبری ملا محمد رسول و نماینده گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز به گفتگوهای صلح تشویق میشوند.

انتظار میرود سومین نشست چهارجانبه در مورد صلح افغانستان به تاریخ ششم ماه جاری فبروری میان نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در اسلام آباد برگزار شود.

پیش از این دو نشست چهارجانبه مشابه دیگر نیز نخست در اسلام آباد و بعداً در کابل برگزار شده و در آن روی یافتن نقشه راه برای صلح با طالبان مسلح بحث های صورت گرفت.

در عین حال وزارت خارجه افغانستان میگوید که برای نشست سوم چهار جانبه که قرار است هفته آینده در اسلام آباد برگزار گردد آماده گی های لازم گرفته شده است.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که مسوده نقشه راه رسیدن به صلح را آماده کرده و آنرا در اختیار شرکت کننده گان این نشست قرارداده اند: " در نشست قبلی روی اصول کلی نقشه راه توافق شد بخش های باقی مانده را امیدوار هستیم که در نشست های بعدی که قرار است در اسلام آباد برگزار شود نهایی گردد ما همان مسوده و یا پیش نویس نقشه راه را قبلاً آماده کردیم و آنرا در اختیار سه جانب دیگر قراردادیم و آنها دیده گاه شان را ارایه میکنند و در نشست بعدی امیدوار هستیم که این نقشه راه نهایی شود. "

شماری از کارشناسان سیاسی افغان به این باور اند، که چین، پاکستان و امریکا در پروسه صلح افغانستان نقش مهم داشته و با وارد کردن فشارهای شان بالای طالبان مسلح میتوانند آنها را برای گفتگوهای صلح آماده سازند.

داود مایار کارشناس سیاسی افغان میگوید که هر سه جانب باید در پروسه صلح افغانستان از خود صداقت نشان داده برای تامین صلح دایمی در این کشور تلاش نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG