لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

رئیس جمهور غنی برای مصونیت خبرنگاران حکم صادر کرد


در این حکم امنیت خبرنگاران، شریک ساختن معلومات به موقع برای آنان، ایجاد یک صندوق وجهی از سوی کمک کننده گان بین المللی به هدف کمک به خانواده های خبرنگاران که کشته شده اند و مواردی مهمی دیگر شامل است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در مورد این حکم به خبرنگاران معلومات ارائیه کرد.

آقای هاشمی در باره این حکم میگوید: حکم رئیس جمهور افغانستان در مورد به قتل رسیدن خبرنگاران یک راپور مفصل و منسجم که دلیل معلوم باشد و در این بخش تمام دوایر دولتی و غیر دولتی همکاری کنند تا ما یک تصویر روشن ما بتوانیم داشته باشیم.

این حکم در حالی صادر میشود که خبرنگاران به علت عدم تامین امنیت شان و ندادن معلومات به موقع از سوی مقامات حکومتی همواره شکایت کرده اند.

در عین حال اتحادیه آزاد ژورنالیستان افغانستان از حکم صادر شده از سوی رئیس جمهور استقبال میکند و می گوید که این حکم میتواند خبرنگاران را در ساحه کاری شان کمک کند.

رحیم الله سمندر رئیس این اتحادیه میگوید: ما از این حکم استقبال می کنیم، یک بخش از این حکم در بخش امنیت، پوشش خبر و اطلاع رسانی و بخش دیگر آن در موضوعات دیگر کمک می کند.

این در حالیست که در این آواخر خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته و در تازه ترین مورد یکی از خبرنگاران با تجربه در ولایت ننگرهار از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

همچنان چند روز پیش در حمله انتحاری در شهر کابل که مسئولیت آن را طالبان مسلح به عهده گرفتند هفت تن از کارمندان تلویزیون طلوع کشته و حدود بیست تن دیگر زخمی گردیدند.

نهاد های دفاع از خبرنگاران همواره برخی مقامات حکومتی، مخالفین مسلح و افراد و گروه های غیرقانونی مسلح را متهم به ایجاد چالش در برابر خبرنگاران میکنند.

گزارش: خلیل سلطانی

XS
SM
MD
LG