لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

بیش از ۵۰ تن در نتیجه سه انفجار در دمشق کشته شدند


رسانه های دولتی سوریه گزارش میدهند که بیش از ۵۰ نفر در نتیجهء سه انفجار در بیرون شهر دمشق روز یکشنبه کشته شده اند. این حادثه در نزدیک یک زیارت شیعه ها رخ داده و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر را زخمی کرده است.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا از حکومت سوریه و مخالفانش خواسته است در مذاکرات صلح "نقش کامل" بازی کنند.

جان کری این تقاضا را در بیانیهء مطرح کرده است که دیروز از طریق انترنت نشر شد: " از هر دو طرف میخواهم ازین لحظه استفادهء اعظمی کنند، با استفاده ازین فرصت مذاکرات جدی انجام دهند، با عقیدهء راسخ و با این هدف مذاکره کنند که در روزهای نزدیک پیشرفت های اساسی و محسوس به وجود آورند. "

هیئت های به نماینده گی از رژیم سوریه و مخالفان مسلح اش برای مذاکرات صلح در ژنیو گردهم آمده اند.

نماینده های بزرگترین گروه اپوزیسیون رژیم سوریه گفته اند، پیش از اشتراک در مذاکرات صلح میخواهند در "وضعیت این کشور انکشاف مثبت به وجود آید".

همزمان با این وزیر خارجهء امریکا گفت باور دارد که بحران سوریه "راه حل نظامی ندارد".

جان کری هشدار داده گفت: " در نهایت، راه حل نظامی برای جنگ سوریه وجود ندارد. بدون گفتگو، خونریزی به حدی گسترش خواهد یافت که آخرین شهر سوریه به ویرانه مبدل خواهد شد، همهء خانه ها، زیر بنا ها و نشانه های از مدنیت از بین خواهند رفت. شمار تروریست های که در همین جنگ به وجود آمده اند و علاقه مند آن استند بیشتر میشود. اگر به وضعیت رسیده گی نشود، این جنگ ممکن است منطقه را فراگیرد و کاملاً از کنترول خارج شود. "

طرف های مذاکره کننده بین هم اختلافات عمیق دارند اما با آنهم مذاکرات صلح ژنیو، امیدوار کننده دانسته میشود.

ستیفن دی مستورا، نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای سوریه دیروز ابراز خوش بینی کرد: " من خوشبین و معتقد استم که این فرصت تاریخی از دست نخواهد رفت. "

اما انفجارهای که دیروز در سوریه رخ داد، شاید بالای مذاکرات صلح سایه بیفگند مخصوصاً حالا که بزرگترین گروه مخالف رژیم گفته است پیش از سهم گرفتن در مذاکرات میخواهد شاهد آمدن پیشرفت عملی در وضعیت سوریه باشد.

سه انفجار پی هم در نزدیک یک زیارت در بیرون دمشق ده ها کشته به جا گذاشت و بیش از صد نفر را زخمی ساخت.

XS
SM
MD
LG