لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

آخندزاده: سفر سرپرست امنیت ملی به اسلام آباد تاثیرات منفی خواهد داشت


پس از نشر گزارش ها در مورد سفر سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی به اسلام آباد، شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان در مورد این سفر نظریات ضد و نقیض دارند.

اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می گویند که در موقف پاکستان در قبال افغانستان هیچ تغییری به وجود نیامده و تبادل معلومات استخباراتی میان کابل و اسلام اباد هیچ گاهی به نفع افغانستان نیست.

عبدالحی آخندزاده معاون این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هنوز استخبارات افغانستان در حدی نیست که بتواند از معلومات استخباراتی پاکستان برای تامین امنیت در کشور استفاده خوب بکند:

" به فکر من پاکستان هنوز هم در موقف پیشینه اش قرار دارد و تلاش می کند تا میان دولت ما و دولت کشورهای همسایه بخصوص هند سوء تفاهم ایجاد کرده و کمک های آنان را در بخش های نظامی و استخباراتی قطع کند تا فاصله ایجاد شود، به فکر من برگزاری همچون نشست ها بالای روابط منطقوی و مردم افغانستان تاثیرات منفی خواهد گذاشت. "

آقای آخندزاده افزود که تبادل معلومات استخباراتی نه تنها که به نفع این کشور نیست بلکه روابط خارجی این کشور را با هند و سایر کشورها نیز خدشه دار خواهد ساخت.

به گفته وی اخیراً هند در بخش های نظامی کمک های زیادی را با افغانستان انجام داده و اگر تفاهمنامه و یا روابط تبادل استخباراتی با پاکستان صورت گیرد کمک های هند به افغانستان کاهش خواهد یافت.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که برخی از رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که قرار است مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان بتاریخ چهارم فبروری سال روان میلادی به هدف گفتگو با مقامات استخباراتی پاکستان به اسلام آباد برود.

روزنامه دان پاکستان می نویسد که این نشست از سوی ایالات متحده راه اندازی گردیده و برعلاوه رضوان اختر رئیس عمومی آی اس آی یا شبکه استخباراتی پاکستان نماینده های استخباراتی امریکا و چین نیز اشتراک خواهند کرد.

هفت ماه از تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی میان افغانستان و پاکستان می گذرد اما بعد از عکس العمل های شدید از سوی مردم این تفاهمنامه عملی نگردید.

در این حال برخی از کارشناسان امنیتی افغان می گویند که افغانستان در وضعیت ناگواری قراردارد و نیاز است تا برای تامین امنیت و آوردن صلح از هیچ تلاشی دریغ نکند.

عبدالباری عارض یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت که گسترش روابط با همسایه ها به نفع این کشور است و حکومت باید با این تلاش ها به جهانیان ثابت سازد که افغانستان خواستار صلح و ثبات است:

" با وجود آنکه پاکستان صادق نیست در گفتار خود و تا حالا قدم های مثمری برای جلب اعتماد دو طرف نبرداشته است، اما این به این معنی نیست که باید موضوع افغانستان را در یک رکود قرار دهیم، در این راستا بد نیست که اگر مقامات استخباراتی، امنیتی و دپلوماتیک ما با پاکستان در تلاش باشد. "

اما یک مقام ریاست عمومی امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی سفر مقامات امنیت ملی این کشور به پاکستان را رد کرد.

در این حال اعضای ولسی جرگه می گویند که پاکستان هیچ گاهی بر تعهداتش با افغانستان صادق نبوده و حکومت باید در روابط با این کشور از احتیاط کار گیرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG