لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

تلاشهای جدی برای ختم جنگ پنج سالهء سوریه ادامه دارند


مهمترین گروه اپوزیسیون سوریه وارد ژینو شده و امیدواری شدید اش را برای ختم جنگ آنکشور ابراز داشته است ولی این معلوم نیست که آیا این گروه در مذاکرات به میانجیگری ملل متحد جریان دارد، شرکت میکند یا نه.

هدف این مذاکرات آن است که نماینده گان حکومت و گروه های اپوزیسیون سوریه را به هدف ختم جنگ آنکشور در یک پروسهء شش ماهه گردهم بیاورد. گروهء اپوزیسیون هشدار داده است اگر شرط هایش پذیرفته نشوند مذاکرات را ترک خواهد کرد.

سلیم ال موصلت سخنگوی کمیته عالی مذاکرات باوجود آنکه گفت پیش شرط های نباید برای مذاکرات صلح گذاشته شوند ولی ابراز داشت که حکومت سوریه باید زنان و اطفال را از زندانهای حکومتی آزاد ساخته و رسانیدن کمک های بشری را به مناطق تحت محاصره اجازه دهد.

دور اول این گفتگوها امروز در ژینو در حضور ستیفن دیمیستورا نماینده خاص ملل متحد برای حل معضله سوریه در ژینو دایر میشود.

یک سخنگوی دیگر این کمیته به نام ریاض ناسان آغا گفته است: " ما به ژینو میرویم تا جدیت جامعهء بین المللی را در تعهداتش با مردم سوریه ببینیم و هم جدیت رژیم سوریه را در عملی سازی وجیبه های بشری اش امتحان کنیم. "

شرکت کمیته عالی مذاکرات، که از سوی عربستان سعودی حمایت میشود و نماینده گان آن را مخالفین سیاسی و ملیشه های ضد رئیس جمهور بشار اسد تشکیل میدهند، از نقش کلیدی برای ختم جنگ ۵ ساله داخلی سوریه دانسته میشود.

یک قطعنامه شورای امنیت ملل متحد که ماه گذشته صادر شد از تمام جوانب دخیل در جنگ سوریه میخواهد، به طور فوری کمکهای بشری را به مناطق تحت محاصره اجازه داده، افرادی را که به طور خودسرانه زندانی شده اند آزاد نموده و حمله بر غیر نظامیان را متوقف سازند.

سرگی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و امریکا قبلاً در یک تماس تیلفونی توافق کردند در جلسه بعدی در مورد صلح سوریه که در یازدهم فبروری در شهر مونشن جرمنی دایر میشود شرکت کنند.

ملل متحد این را نگفته است که در اجلاس ژینو که دیروز آغاز شد، کی ها شرکت دارند ولی نماینده گان داعش و گروه النصره که با القاعده رابطه دارد در این جلسه شرکت ندارند. شرکت نماینده گان کردها نیز یک مسړله مورد تضاد بوده است.

یک مقام کرد گفته است، مقامات بزرگترین گروه کرد سوریه یا حزب وحدت دموکراتیک دیروز بعد از آن ژینو را ترک کردند که به آنها اجازهء شرکت در این جلسه داده نشد. این گروه از سوی ترکیه تروریست تلقی میشود و کمیته عالی مذاکرات میگوید این گروه با بشار ال اسد نزدیک است.

ملل متحد گفته است هدف این است که مذاکرات صلح سوریه در یک پروسه زمانی شش ماهه دایر گردیده، نخست متارکهء برقرار شود و بعداً به یک توافق سیاسی برای ختم جنگ سوریه دست یافته شود، جنگی که تا به حال بیش از ۲۵۰ هزار کشته به جا گذاشته، ۱۰ میلیون نفر را به فرار واداشته و پای قدرتهای بزرگ جهان را در این جنگ کشانیده است.

XS
SM
MD
LG