لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

باشنده گان کابل از افزایش جرایم جنایی شکایت دارند


شماری از باشنده گان شهر کابل شکایت می کنند که جرایم جنایی در این شهر افزایش یافته و این مسئله نگرانی های آنان را بیشتر ساخته است.

این باشنده گان می گویند، کابل منحیث پایتخت افغانستان در این اواخر شاهد افزایش جرایمجنایی بوده و انتقاد می کنند که جان، پول نقد و اموال شان در این شهر مصون نیست.

آنها می گویند که رفت و آمد شان در طول روز و بخصوص در هنگام شب در شهر دشوار شده و آنان از سوی دزدان مسلح در مناطق مختلف مورد تهدید قرار می گیرند.

جاوید و ادریس دو باشنده کابل هستند که با این رویداد های جنایی روبرو شده و اشخاص نامعلوم پول و مبایل شانرا از آنها به سرقت برده است.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند:
"سه نفر بودند، قد یکی آنها کوتاه بود رویش دیده می شد و دو تن دیگر روی خود را با ماسک پنهان کرده بودند، تفنگ و چاقو باخود داشتند، داخل دکان آمدن و بعد از گرفتن پول و مبایل ها آرام شدند."

"از پوهتنون به طرف خانه می آمدم ساعت دو بجه بود، در کوچه کسی نبود، مه در مبایل خود مصروف گپ زدن بودم، دو نفر راه مرا گرفتن پیش یکی آنها اسلحه بود نزد دیگر چاقو بود، آنها به مه گفتند که مبایلت را بتی، جیب هایم را تلاش کردند حتی کارت پوهنتون مرا گرفتند."

در این حال شماری از باشنده گان دیگر این شهر می گویند که در این اواخر دزدی و سرقت های مسلحانه در برخی از مناطق شهر افزایش یافته و بعد از شام گشت و گذار برای آنان مشکل شده است.

آنها از حکومت و نیروهای امنیتی تقاضا دارند تا در تأمین امنیت جان و مال مردم تلاش نمایند و مانع کسانی شوند که دست به سرقت اموال مردم می زنند.

حارث رحمانی و محمد رومان دو تن از باشنده گان کابل در صحبت با رادیو آزادی نظریات خود را چنین بیان کردند:

"جلو چنین افراد باید گرفته شود، امنیت باید بهتر شود، امنیت شهر کابل باید خوب باشد."

"مردم به آرامی گشت و گذار کرده نمی توانند، دزدی و چپاول و غارت بسیار زیاد شده، به نظر من کسی که تعلیم داشته باشد به چنین چیز دست نمی زند، و شخص تعلیم یافته کمتر به چنین اعمال آغشته می شود."

اما در این حال مسئولان قوماندانی امنیه کابل می گویند که نظر به ماه های گذشته گراف جرایم جنایی در شهر کابل کاهش یافته است.

آنها می گویند، برخی رویداد های دزدی وجود دارد اما پولیس در کم ترین وقت کسانی را که اموال مردم را دزدی می کنند بازداشت نموده و آنان را برای تعقیب بیشتر به څارنوانی معرفی نموده اند.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت که در جریان حدود چهار ماهگذشته سی درصد جرایم جنایی کاهش یافته است.

وی افزود:
"بصورت عمومی باید برای شما بگویم که در مقایسه با چهار ماه گذشته ماه حدود سی درصد کاهش در جرایم جنایی داریم و ما هر نوع ثبوت نیز به این ادعا خود داریم."

این در حالیست که قبل ازین نیز شماری از باشنده گان کابل از موجود دزدی و رهزنی در نقاط مختلف شهر شکایت نموده و از حکومت خواهان رسیده گی به این مشکل شده اند.

از سوی دیگر قوماندانی امنیه کابل همکاری مردم را در راستای جلوگیری از فعالیت افراد مسلح در کشور موثر خوانده و تأکید می کند که با همکاری مردم بیشتر می توانند سطح جرایم را کاهش بدهند.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG