لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

نظری: داشتن نکاح نامه سبب کاهش خشونت علیه زنان می شود


دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

هر چند از گذشته به این طرف روند ثبت و راجستر نکاح نامه ها در محاکم افغانستان رایج است، اما وزارت امور زنان این کشور می گوید که با آغاز یک برنامه جدید، پس از این مردم به ساده گی نکاح نامه دریافت خواهند کرد.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان روز شنبه در نشستی که به مناسبت آغاز این برنامه در کابل برگزار شده بود روی داشتن نکاح نامه قانونی یک زوج تأکید کرده گفت که این امر سبب کاهش گراف خشونت علیه زنان نیز خواهد شد.

وی گفت:

" باید هر انسان هر زوج یک نکاح نامه قانونی و شرعی داشته باشند، مفاد این بخاطر کاهش خشونت است. یک زن را شما میبینید که زمانی او نکاح نامه نداشته باشد از میراث محروم می شود و برایش میراث نمی دهد. نقش این بسیار مهم است که همان خواهران ما یا زنانی که هستند از میراث در زنده گی شان مستفید می شوند."

برنامه ثبت و راجستر وثیقه زوجیت یا نکاح نامه به روز شنبه از سوی وزارت امور زنان افغانستان به همکاری ستره محکمه این کشور و برخی از ادارات دیگر در کابل آغاز شد.

وزارت امور زنان می گوید که برای اجرای این برنامه شماری از کارمندانش را به چهار زون شهر کابل به ستره محکمه معرفی کرده است.

این وزارت همچنان می گوید که از طریق این برنامه برای آنعهد از زنان و مردانی که قبلاً ازدواج کرده اند و صاحب فرزند اند وثیقه زوجیت و برای افرادی که ازدواج کرده اند اما فرزند ندارند نکاح نامهتوزیع خواهد شد.

بر اساس معلومات این وزارت، توزیع نکاح نامه ها در نخست از ادارات دولتی آغاز خواهد شد و سلسله آن به سایر ولایت ها نیز توسعه داده خواهد شد.

مسئولان ستره محکمه افغانستان نیز از آغاز این برنامه استقبال می کنند.

قضاوتپوه صدیق الله حقیق رئیس عمومی بخش ثبت اسناد و وثایق ستره محکمه افغانستان می گوید:

" حقیقت اینست که در ارتباط به نکاح نامه از بسیار وقت به این طرف ستره محکمه در خدمت مردم است، ولی قسمی که امروز جناب وزیر صاحب به این طرف تپ و تلاش کردند که به این طور یک شکل گروهی این طور یک پروگرام اجتماعی گرفتند. نکاح نامه و زوجیت خط در ذات خود در صورت عدم موجودیت اش چقدر مشکلات به مردم به بار آمده است."

وزارت امور زنان افغانستان می گوید که یک زن و شوهر با استفاده از ثبت و راجستر نکاح نامه می توانند از تمام حمایت حقوقی که در قانون اساسی و مدنی این کشور به آنان داده، مستفید شوند.

این وزارت همچنان از تمام زنان افغان می خواهد تا در زمینه اخذ نکاح نامه غفلت نکنند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG