لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

اولسن: ماموریت آموزش و حمایتِ نیروهای افغان باید ادامه یابد


ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در نشستی در مقر سازمان ناتو گفت، وضعیت دشوار که نیروهای امنیتی افغان در سال گذشته به آن روبرو بودند، یکی از دلایل عمده بود که رئیس جمهور بارک اوباما به ادامه حضور نظامی نیروهای این کشور در افغانستان تصمیم گرفت.

ریچارد اولسن گفت:

"فکر می کنم که ما همه موافقیم که سال ۲۰۱۵ میلادی برای نیروهای امنیتی افغان سال پُر مشقت بود و به همین خاطر ما باید به ماموریت آموزش، مشوره و حمایت خود به این نیروها ادامه دهیم."

به گفته آقای اولسن، روی همین دلیل بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا فیصله کرد که ۹۸۰۰ عسکر امریکایی در تابستان امسال به ماموریت شان در افغانستان ادامه دهند و این تعداد عساکر در سال آینده به ۵۵۰۰ عسکر کاهش خواهد یافت.

نماینده گان کشورهای عضو سازمان ناتو دیروز در اجلاسی در بروکسل روی آماده گی های این سازمان برای نشست هشتم و نهم ماه فبروری در وارسا پایتخت پولند، بحث و گفتگو کردند.

حکومت افغانستان تقاضا کرده است که کشور های کمک کننده در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در وارسا مانند نشست رهبران کشورها در شهر شکاگوی امریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی، کمک و همکاری در عرصه آموزش نیروهای امنیتی افغان را تعهد نمایند.

ریچارد اولسن نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در ادامه صحبت خود گفت، اشتراک کننده گان در اجلاس سران کشور ها در وارسا به همکاری های شان در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ میلادی به افغانستان تعهد می نمایند.

در اجلاس وارسا، تعهدات نشست شکاگو نیز بررسی می گردد. در تعهدات جدید مبارزه با گروه داعش در افغانستان هم مطرح است.

ریچار اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در این اجلاس در مورد فعالیت گروه داعش در افغانستان گفت، در مورد احتمال گسترش فعالیت های گروه داعش در افغانستان نگرانی های موجود اند.

وی افزود:

"فکر می کنم مهم است تا یاد آور شوم که در حال حاضر شماری از قوماندانان طالبان این گروه را رها کرده و به داعش بیعت نموده اند. با وجود آن، این هم یک نگرانی به شمار می رود ما یعنی ایالات متحدۀ امریکا جنگجویان داعش را جستجو کرده در هر جای که ظاهر گردند، آنها را پیدا می کنیم."

این در حالیست که قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا در افغانستان که از سوی اداره امریکا جدیداً به این وظیفه تعیین شده می گوید، وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت بوده و نیروهای افغان سالها نیاز دارند تا توانایی دفاع از کشور شان را بدست آورند.

جنرال جان نیکولسن این مطلب را در اجلاس استماعیه کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا بیان کرده اطمینان داد که برای تأمین صلح در افغانستان حضور شمار دقیق عساکر امریکایی مورد نیاز را در این کشور، بررسی می کند.

XS
SM
MD
LG