لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

"پاکستان را قناعت میدهیم که صلح در افغانستان به نفع آنهاست"


حضرت عمر زاخیلوال سفیر جدید افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر جدید افغانستان در پاکستان

سفیر جدید افغانستان برای پاکستان می گوید، او از طریق استدلال دیپلوماتیک اسلام آباد را قناعت می دهد که صلح و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان است.

سفیر جدید افغانستان در اسلام آباد می گوید، گفتگو ها بین حکومت و طالبان افغان را نمی توان با زور و فشار به پیش برد، بلکه باید پاکستان را قناعت داد تا در این پروسه همکاری کند.

حضرت عمر زاخیلوال که جدیداً به حیث سفیر افغانستان در اسلام آباد تعیین شده در مصاحبۀ با رادیو آزادی گفت، یکی از اهداف کار وی این است تا جانب پاکستان را قناعت دهد که هرگز تهدیدی از سوی کابل متوجه پاکستان نبوده و صلح و ثبات در افغانستان به نفع اسلام آباد است.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفت، پاکستان باید برای حفظ منافع خود از پروسه مذاکرات صلح افغانستان، حمایت کند.

ویگفت:

"افغانستان باید قناعت دهد که یک افغانستان آرام، صلح آمیز و مستقل به نفع آنها است. آرامی در افغانستان باعث ثبات بیشتر در پاکستان شده می تواند. من زبان قناعت را با خود دارم و تمرکز زیاد من بالای این خواهد بود که حفظ منافع ملی، در مصونیت هر دو کشور پاکستان و افغانستان نهفته خواهد بود. به این لحاظ من آنها را قناعت می دهم که به خاطر منافع خود شان از پروسه صلح حمایت کنند."

در این اواخر، پس از حملۀ تروریستی بر پوهنتون باچاخان در چارسده پاکستان تنش های بین کابل و اسلام آباد بار دیگر بالا گرفت و مقامات پاکستان ادعا کردند که پلان این حمله در افغانستان طرحریزی شده بود. اما وزارت خارجه افغانستان فوراً آن را رد کرد و از پاکستان خواست تا در مورد این ادعا اسناد ارایه کند.

عمر زاخیلوال سفیر جدید افغانستان در اسلام آباد در ادامه مصاحبه اش با رادیو آزادی در مورد این حمله و ادعای پاکستان گفت، حکومت افغانستان به تلاش هایش در جهت بهبود روابط با پاکستان اولویت می دهد.

وی گفت:

" من متیقن هستم که پاکستانی ها درک می کنند، اول اینکه حکومت افغانستان توان تنظیم این حمله را ندارد و دیگر به نفع آن هم نیست که در خاک ما چنین حملۀ تروریستی بر پاکستان حمایت شود. آنهم بر پوهنتون که نام شخصیتی مانند باچا خان بر آن گذاشته شده باشد. انجام چنین حمله برای هر افغان که در هر موقف و نظر که باشد، قابل درک نیست."

آقای زاخیلوال اضافه کرد، با آغاز عملیات اردوی پاکستان بر مناطق قبایلی در امتداد سرحدات افغانستان، شماری زیادی از جنگجویان طالبان و شورشیان افراطی، داخل مناطقی در افغانستان شدند که حکومت در آنجا حاکمیت ندارد.

به گفتۀ وی، همین جنگجویان افراطی اند که امنیت هر دو کشور، افغانستان و پاکستان را به خطر مواجه ساخته اند.

XS
SM
MD
LG